بررسی رابطه ی بین پرخاشگری، مصرف دخانیات و مواد مخدر با فراوانی و شدت تصادفات رانندگی

چکیده:
مقدمه
مطابق با داده های سازمان بهداشت جهانی، عوامل انسانی (رفتاری) در 60 درصد تصادفات نقلیه ای، به عنوان دلیل اصلی و در 95 درصد کل تصادفات نیز به عنوان یک عامل تاثیرگذار به شمار می آیند. مرگ و میر حوادث رانندگی در ایران، 15 برابر کشورهای توسعه یافته است. عوامل گوناگونی در بروز رفتار پرخطر رانندگی نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط پرخاشگری و مصرف مواد مخدر با تعداد و شدت تصادفات رانندگی بود.
روش ها
این مطالعه، از نوع توصیفی- تحلیلی و بررسی مقطعی بود. داده ها از طریق توزیع دو پرسش نامه ی دموگرافیک (مشتمل بر سن، جنس، مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر) و پرسش نامه ی پرخاشگری Buss and Perry (Buss and Perry aggression questionnaire یا AGQ) در شهر اصفهان در سال 1394 جمع آوری شد. پرسش نامه ی AGQ شامل 29 ماده است که جهت سنجش پرخاشگری استفاده می شود. در صورت به دست آمدن نمره ی بیش از 87، فرد پرخاشگر محسوب می شود. برای واکاوی اطلاعات، از آزمون 2χ، آزمون تعقیبی Tukey و آزمون های Wilcoxon، Kruskall-wallis، ANOVA و Mann-Whitney و همچنین، نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
از 450 راننده ی مورد پژوهش، 26 درصد افراد نمره ی آزمون AGQ بیشتر از 87 و 74 درصد نمره ی آزمون کمتر از 87 داشتند. 40 درصد افراد مورد بررسی، دارای سابقه ی مصرف سیگار و 2/16 درصد دارای سابقه ی مصرف مواد مخدر بودند. 8/28 درصد تصادفات صورت گرفته منجر به جرح، 4/12 درصد منجر به فوت و 8/58 درصد منجر به خسارت مالی شده بودند. مصرف مواد مخدر و سیگار با تعداد و شدت تصادفات رانندگی ارتباط داشت (001/0 = P برای هر دو). همچنین، پرخاشگری با تعداد (017/0 = P) و شدت تصادفات (006/0 = P) مرتبط بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه از وجود ارتباط بین فراوانی و شدت تصادفات با پرخاشگری، مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر حکایت دارد. این یافته ها، لزوم توجه بیشتر به ارزیابی پرخاشگری و مصرف مواد در رانندگان توسط دستگاه های مسوول را مورد تاکید قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1666 تا 1673
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!