بررسی کارایی فرایند انعقاد الکتریکی- شناورسازی الکتریکی برای حذف کدورت از پساب فرآیند صاف سازی تصفیه خانه آب تهران پارس

چکیده:
زمینه و هدف
پساب شستشوی معکوس صافی های شنی تند به طور معمول 5-2 درصد از کل آب تصفیه شده را تشکیل میدهد و دارای کدورت بالایی است بنابر این تصفیه پساب شستشوی معکوس این فیلترها ضروری میباشد. در این تحقیق حذف کدورت از پساب فرآیند صاف سازی تصفیه خانه آب تهران پارس به وسیله سیستم جریان پیوسته انعقاد الکتریکی- شناورسازی الکتریکی بررسی شد.
روش کار
این مطالعه از نوع مطالعه کاربردی میباشد که در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت پیوسته انجام شد. در این مطالعه از یک مخزن انعقاد الکتریکی با ابعاد 24×18×17 سانتیمتر از جنس پلکسی گلاس به حجم 35/7 لیتر استفاده گردید. داخل مخزن از چهار تیغه آلومینیوم یا آهن (با ابعاد غیر مفید 22 سانتیمتر ×15 سانتیمتر ×1/0 سانتیمتر) به عنوان کاتد و آند استفاده شد که هر تیغه تا ارتفاع 16 سانتیمتری خود در مخزن انعقاد الکتریکی و در محلول غوطه ور گردید. در این تحقیق تعداد 126 نمونه با کدورت های 320، 350 و NTU400 از پساب شستشوی معکوس فیلتر شنی تند برداشت شد و راندمان حذف با مقدار شدت جریان های (16/4، 83/5، 5/7، 10، 66/11 و 33/13) میلی آمپر بر سانتی متر مربع در زمان ماندهای 10، 20 و 30 دقیقه مورد آزمایش قرار گرفت. در این تحقیق فضای بین الکترودها 5/1 سانتی متر و pH در 2/8 تثبیت شد. داده ها با نرم افزار اکسل آنالیز شدند.
یافته ها
pH بهینه فرایند 2/8 تعیین شد. مقدار دانسیته جریان و زمان ماند بهینه برای هر دو الکترود آهن و آلومنیوم یکسان بود و به ترتیب 33/13 میلی آمپر بر سانتی متر مربع و 30 دقیقه تعیین شد که بالاترین کارایی حذف در این شرایط بهینه برای الکترود آلومنیوم و آهن به ترتیب برابر با 12/95 و 40/87 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج آزمایش ها، انعقاد الکتریکی- شناورسازی الکتریکی در حذف کدورت کارایی مناسبی دارد. همچنین میتوان گفت کارایی الکترود آلومینیم در حذف کدورت از محلول بیشتر از کارایی الکترود آهن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!