سلامت معنوی دربیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نارسایی مزمن کلیه یکی از بیماری های مزمن و تهدید کننده زندگی است. اختلالات ناشی از بیماری و درمان نشان دهنده لزوم کمک به این بیماران در ابعاد مختلف سلامتی است. از آن جا که توجه به بعد سلامت معنوی انسانها تاثیر ویژه ای در کسب سلامتی آنها دارد، این مطالعه به منظور بررسی وضعیت سلامت معنوی و رابطه آن با مشخصات زمینه ای (مشخصات دموگرافیک و سابقه ابتلا به سایر بیماری ها و دفعات بستری) بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی و با مشارکت 96 بیمار مراجعه کننده به سه مرکز همودیالیز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از طریق سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شامل دو قسمت مشخصات زمینه ای و سلامت معنوی Palutzian & Ellison استفاده شد و نتایج با استفاده ازنرم افزار SPSS و استفاده از آزمون های آماری ANOVA و t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد 25 درصد افراد از سطح سلامت معنوی بالا، 74 درصد افراد از سطح سلامت معنوی متوسط و تنها یک درصد افراد از سطح سلامت معنوی پایین برخوردار بودند و بین سطح تحصیلات (002/0 P=) و وضعیت تاهل (033/0P=) با سطح سلامت معنوی رابطه معنی دار وجود داشت ولی بین جنس (28/0P=)، سن (104/0 P=)، تعداد فرزندان (465/0 P=)، سابقه ابتلا به سایر بیماری ها (56/0 P=) و دفعات بستری (407/0 P=) رابطه معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری کلی: یافته ها حاکی از آن بود که سطح سلامت معنوی در بیماران تحت درمان با همودیالیز در حد متوسط است و افراد با سطح تحصیلات بالاتر و افراد متاهل از سطح سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند. لذا به منظور ارتقا سطح سلامت معنوی بیماران انجام مداخلات مبتنی بر آموزه های دینی در افراد دارای سطح سلامت معنوی پایین پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!