بررسی اثرات ضد ویروسی عصاره میوه سماق (Rhus coriaria L.) بر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک مقاوم به آسیکلوویر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک (HSV-1)، ویروس شایعی در انسان است. میزان مقاومت این ویروس به آسیکلوویر در حال افزایش است. در این تحقیق، اثرات ضدویروسی عصاره هیدروالکلی میوه سماق (Rhus coriaria L.) علیه HSV-1 مقاوم به آسیکلوویر در مراحل قبل، حین و بعد از آلودگی رده سلولی HeLa مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، از تست های MTT و تریپان بلو برای تعیین اثرات سمی عصاره بر سلول HeLa استفاده شد. اثرات ضد ویروسی عصاره بر HSV-1 مقاوم به دارو قبل از عفونت و در غلظت های مختلف عصاره مورد بررسی قرار گرفت. حداقل غلظت سیتوتوکسیک موثر در زمان های مختلف تکثیر ویروس بعد از جذب ویروس مورد ارزیابی قرار گرفت. تیتر ویروس توسط روش 50% دوز عفونی کننده کشت سلول (TCID50) تعیین شد.
یافته ها
مقدار CC50 و حداقل غلظت سیتوتوکسیک موثر به ترتیب μg/ml 780 و μg/ml 390 تعیین شد. مجاورسازی HSV-1 مقاوم به دارو با عصاره منجر به کاهشlog10 TCID50 1 در تیتر ویروس بعد از 3 و 4 ساعت شد. بیشترین کاهش در تیتر ویروس 2 و 4 ساعت بعد از عفونت سلول ها با ویروس بود، به طوری که مقدار ویروس را log10 TCID50 7/1 نسبت به گروه شاهد کاهش داد.
نتیجه گیری
اثر ضد ویروسی عصاره میوه سماق بر HSV-1 مقاوم به دارو بعد از عفونت، بیشتر از مجاورسازی ویروس و عصاره قبل از جذب ویروس است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!