ترکیب سیالات گرمابی در کانسار مس پورفیری کهنگ (شمال شرق اصفهان) با کمک داده های کانه نگاری، سیالات درگیر و ایزوتوپ های پایدار

چکیده:
کانسار مس پورفیری کهنگ در شمال شرق اصفهان و بر روی کمربند آتشفشانی ارومیه- دختر واقع شده است. این کانسار در ارتباط با استوک های گرانیتوئیدی میوسن است که به درون سنگهای آتشفشانی و آذرآواری های ائوسن تزریق شده است. رخ داد سه پهنه دگرسانی اصلی شامل دگرسانی فیلیک (سرسیت، کوارتز، پیریت)، آرژیلیک (کائولینیت، ایلیت، ژاروسیت، تورمالین) و پروپیلیتیک (کلسیت، کلریت و اپیدوت) در این منطقه به تاثیر سیالات گرمابی در منطقه اشاره دارد. زون ها و کانی های تشخیص داده شده در منطقه شامل سه زون اکسید (هماتیت، گوتیت، ژاروسیت، مالاکیت و آزوریت)، غنی شده سوپرژن (کالکوپیریت، کالکوسیت و کوولیت) و هیپوژن (کالکوپیریت، پیریت و مگنتیت) است. بررسی های سیالات درگیر نشان می دهد که تزریق توده مولد کانه زایی در منطقه کهنگ در چندین فاز مختلف انجام شده که هر کدام باعث ایجاد سیالات مولد کانه زایی خاص خود شده اند. یکی از این سیالات با دمای میانگین ̊C330 و شوری بیش از 26 تا 47 درصد وزنی NaCl باعث رخ داد دگرسانی فیلیک در منطقه کهنگ شده است. میزان مقادیر ایزوتوپی اکسیژن برای نمونه های کوارتز بررسی شده از 79/8 تا ‰ 1/10 در تغییر است. مقادیر O18δ محاسبه شده برای سیالاتی که در تعادل با این نمونه ها بوده اند، 9/2 تا ‰ 2/4 است. دامنه تغییرات ترکیب ایزوتوپی هیدروژن در نمونه های کوارتز گرمابی کانسار کهنگ از 5/115- تا ‰ 62- است؛ در حالی که این نسبت در نمونه اپیدوتی معادل ‰ 3/75- بوده و میزان δD محاسبه شده برای سیالاتی که باعث دگرسانی پروپیلیتیک شده اند، ‰ 43- است. به طور کلی بررسی ایزوتوپ های پایدار در سیستم مس پورفیری کهنگ مشابه با سایر سیستم های مس پورفیری جهان، اختلاط آبهای جوی و ماگمایی در بخشهای حاشیه ای کانسار کهنگ (منطبق بر پهنه پروپیلیتیک) را تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!