سنتز هیدروترمال یک مرحله ای غربال مولکولی نانوساختار LaAPSO-34 و توزیع کروم روی آن به روش سونوشیمی برای تبدیل اتان به اتیلن در حضور دی اکسیدکربن

چکیده:
در این تحقیق هیدروژن گیری اتان در حضور دی‏اکسیدکربن روی کاتالیست های کروم توزیع‏شده روی SAPO-34 به‏روش سونوشیمی و غربال مولکولی نانوساختار LaAPSO-34، با هدف پی بردن به اثرات ماهیت پایه بر خواص فیزیکی- شیمیایی و عمل‏کردی کاتالیست و بررسی ورود فلز لانتانیوم به آن انجام شد. مانند SAPO-34، غربال مولکولی نانوساختار LaAPSO-34 به‏روش هیدروترمال یک‏مرحله ای با موفقیت ساخته شد و آنالیزهای XRDا، FESEMا، FTIRا، BET و EDX این امر را تایید کردند. براساس نتایج خصوصیت‏سنجی، وارد کردن فلز لانتانیوم به داخل ساختار SAPO-34، ضمن تکامل بلورینگی، سبب افزایش سطح ویژه SAPO-34 شد که توزیع بهتر ذرات کروم و مورفولوژی سطحی یک‏نواخت تری را به‏دنبال داشت. این خواص سطحی مناسب نانوکاتالیست سنتزی وجود ذرات کروم ردوکسی تثبیت‏شده بیش‏تر روی سطح را، در مقایسه با پایه(0.3) SAPO-34، نوید می دهند که به کارایی و پایداری چشم‏گیر نانوکاتالیست(0.3)Cr/LaAPSO-34 می‏انجامند. ارزیابی عمل‏کردی نمونه ها بیانگر کارایی قابل‏قبول نانوکاتالیست های سنتزی است. با تقویت SAPO-34 با فلز لانتانیوم نیز یک پایه بسیار موثر برای کاتالیست های کروم‏بنیان در فرآیند هیدروژن گیری اکسایشی ایجاد خواهد شد. مشاهده شد که نانوکاتالیست(0.3)Cr/LaAPSO-34 به‏خوبی اتان را در حضور CO2 و در دمای 700oC، حتی پس از گذشتhr 5 از انجام واکنش، به اتیلن تبدیل می کند و راندمان تولید و انتخاب پذیری اتیلن به‏ترتیب 45 و 93% است. واضح است که حساسیت کم‏تر به غیرفعال شدن در طول مسیر انجام واکنش ناشی از اثر هم افزایی حضور لانتانیوم و انرژی التراسوند بر بهبود پایداری کاتالیست است.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!