کانی شناسی و زمین شیمی عناصر خاکی کمیاب پهنه های کائولینیزه منطقه گورگور، شمال تکاب، شمال باختر ایران

چکیده:
پهنه های کائولینیزه منطقه گورگور (شمال تکاب، استان آذربایجان غربی) محصول دگرسانی سنگ های آندزیتی به سن میوسن در شمال باختر ایران هستند. با توجه به بررسی های کانی شناسی، کائولینیت، کوارتز، جاروسیت، مونت موریلونیت، آلبیت، مسکوویت- ایلیت، آناتاز، کلریت، اورتوکلاز، کلسیت، گوتیت و هماتیت فازهای کانیایی در این پهنه ها هستند.
رگه های سیلیسی حاضر در این پهنه ها شامل کانی های فلزی پیریت، کالکوپیریت، گالن، اسفالریت، بورنونیت و استیبنیت است. محاسبات تغییرات جرم عناصر خاکی کمیاب (REEs) با فرض Sc به عنوان عنصر شاخص کم تحرک آشکار می کنند که گسترش فرایند کائولینیتی شدن با غنی شدگی- تهی شدگی La-Nd و تهی شدگی Sm-Lu همراه بوده است. تجزیه و تحلیل های زمین شیمیایی نشان می دهند که درجه تفریق Al از Fe و تخریب کانی زیرکن توسط سیال های گرمابی به ترتیب مهم ترین عوامل کنترل کننده تغییرات بی هنجاری های Eu (84/0- 06/1) و Ce (83/0-93/0) در این پهنه ها هستند. همبستگی های مثبت و قوی مقادیر (La/Lu)N و(LREEs/HREEs)N با اجزایی مانند P، S، LOI و Sr، نقش موثر محلول های درونزاد را در پیشرفت فرایند کائولینیتی شدن آشکار می سازد. تلفیق نتایج به دست آمده از مطالعات کانی شناسی و زمین شیمیایی پیشنهاد می کند که تغییرات در شیمی محلول های دگرسان کننده (pH و Eh) و تنوع در نوع کانی های تثبیت کننده، دو عامل کلیدی موثر در تفریق و توزیع REEs در پهنه های کائولینیزه در گورگور هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!