شیمی آمفیبولهای آنکلاوها و دایک های توده نفوذی زرگلی، شمال غرب زاهدان

چکیده:
توده ی نفوذی زرگلی در شمال غرب شهرستان زاهدان و در امتداد نوار گرانیتوئیدی زاهدان – سراوان قرار دارد. لیتولوژی اصلی سازنده این توده، سنگ های گرانودیوریتی از نوع I بوده و ماهیت ماگمای سازنده شان یک ماگمای گرانیتی کالک آلکالن می باشد که در یک محیط فرورانشی کوهزایی تشکیل شده و تا حدی با سنگ های رسوبی پوسته فوقانی آلایش یافته است. ویژگی قابل توجه در مورد این گرانودیوریت ها، حضور فراوان آنکلاو های متاسدیمنتری در آنها می باشد. کانی آمفیبول در سنگ های گرانیتوئیدی توده نفوذی زرگلی وجود ندارد اما در آنکلاوهای متاسدیمنتری و دایک های دیوریتی موجود در این توده به عنوان کانی مافیک اصلی مشاهده می شود. آمفیبول های آنالیز شده از دایک های دیوریتی و آنکلاوهای متاسدیمنتری توده زرگلی به ترتیب از نوع چرماکیت و منیزیو هورنبلند هستند که گاها به اکتینولیت تجزیه شده اند. آمفیبول های دایک های دیوریتی در فشار و دمای بالاتری نسبت به آمفیبول های آنکلاوهای متاسدیمنتری تشکیل شده اند. آمفیبول های آنالیز شده از آنکلاو متاسدیمنتری در دمای 770 درجه سانتی گراد و فشار حدودا 2 کیلوبار متبلور شده اند در حالی که آمفیبول های آنالیز شده از دایک های دیوریتی در محدوده دمایی 750 تا 775 درجه سانتی گرادی و فشار نسبتا گسترده 4 تا 7 کیلوبار تشکیل شده اند. فشار محاسبه شده برای آمفیبول های آنالیز شده از آنکلاو متاسدیمنتری نشان دهنده فشار جایگیری توده نفوذی است، پس توده نفوذی زرگلی احتمالا در فشار حدودا 2 کیلوبار که متناسب با عمق 7 کیلومتری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!