چارچوب عملیاتی به کارگیری مبلمان شهری در پیشگیری از وقوع جرم در فضاهای شهری

نویسنده:
چکیده:
امروزه یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم در فضاهای شهری، تمرکز بر طراحی محیطی است. استفاده از مبلمان شهری نیز به عنوان یکی از ابزارهای طراحی محیطی صحیح در پیشگیری از جرم محسوب می شود. اما «نحوه استفاده درست از این ابزار»، می تواند به عنوان یک مساله مورد توجه قرار گیرد. دیدگاه این پژوهش برای پرداختن به مساله مذکور، ارائه یک «چارچوب عملیاتی» است که بتواند کاربرد مبلمان برای پیشگیری از جرم در فضاهای شهری را «نظام مند» نماید. بر این مبنا سوال پژوهش عبارت بود از اینکه «چه چارچوب عملیاتی را می توان برای استفاده از مبلمان به منظور کاهش احتمال وقوع جرم در فضاهای شهری پیشنهاد داد؟». روش این پژوهش در پاسخ به سوال مطرح شده، بیشتر از آنکه جنبه اثباتی داشته باشد، بر جنبه «تبیینی» استوار بود. یعنی به معرفی بایدها، نبایدها و ملاحظات می پرداخت. داده های مورد استفاده برای تبیین، از گردآوری، توصیف و ساماندهی منابع کتابخانه ای به دست آمد.در نهایت، این نوشتار با معرفی یک فرآیند شش مرحله ای، موضوع کاربرد مبلمان در راستای پیشگیری از جرم در فضای شهری را در چهار حوزه شامل نحوه «انتخاب»، «طراحی»، «مکان یابی» و «چیدمان»،نظام مند کرد و در قالب یک چارچوب عملیاتی آورد. مراحل پیشنهاد شده در این چارچوب عبارت بودند از: انتخاب روبکرد، شناسایی محددوه های پیرامونی، سنجش پتانسیل جرم خیزی فضای شهری، رعایت ملاحظات عام، رعایت ملاحظات خاص و توجه به قابلیت تعمیر و نگهداری.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!