راهکارهای مشارکت پلیس با مردم و سازمان های مردم نهاد جهت پیشگیری از وقوع جرم (مطالعه موردی شهرستان بیرجند)

چکیده:
پیشگیری از جرم از آن جهت اهمیت دارد که هم اندیشان این حوزه معتقد هستند؛ هزینه هایی که صرف برنامه های درمان و یا به تعبیر بهتر، مجازات مجرمین می شود به مراتب بیشتر از هزینه هایی است که صرف اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم خواهد شد. در بسیاری از موارد، پلیس در تعامل با نهادهای اجتماعی در پیشگیری از جرم به شیوه های بسیار نامحسوس و متوالی و بدون برنامه مدون و منسجم، اقدام می نماید. این دسته از فعالیت های تعاملی که خارج از هرگونه مداخله با برنامه، اتفاق می افتد، گفتگوهای موردی با والدین، مالکین املاک، افراد متصدی در حکومت های محلی و اشخاص دیگری- که پلیس معتقد است در ایجاد و کنترل شرایطی که رفتارهای غیرقانونی و مجرمانه نقش دارند را در برمی گیرد. این فعالیت های موردی، به صورت متوالی و بدون هیچ گونه توجه به چالش های اخلاقی موجود، صورت می پذیرد. این پژوهش در پی راهکارهای مشارکت پلیس با مردم و سازمان های مردم نهاد است و سوال اصلی این است که آیا مشارکت پلیس با مردم و سازمان های مردم نهاد در کاهش جرائم نقش خواهد داشت، با عنایت به پاسخ شهروندان می توان کاستی های موجود در این زمینه را شناخت و راهکاری مناسب برای رفع آن ارائه نمود. ما با توزیع پرسشنامه محقق ساخت به بررسی کارایی راهکارهای اجرایی پلیس و میزان کارایی آن ها در جلب مشارکت سوال شوندگان می پردازیم. در ادامه به تحلیل عوامل برون و درون سازمانی در جلب مشارکت مردمی و معناداری آن با پیشگیری از جرم می پردازیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!