ارزیابی عملکرد آماره های بافتی ماتریس رخداد همزمان در شناسایی تغییرات

چکیده:
علوم ژئوماتیک از اصلی ترین منابع تولید اطلاعات مکان مبنا می باشند. سنجش از دور و فتوگرامتری در تولید چنین اطلاعاتی نقش اساسی را برعهده دارند. شناسایی تغییرات با توجه به ماهیت تغییر به وجود آمده برای نهادهای مختلف دارای اهمیت بالقوه هستند. تاکنون روش های شناسایی تغییرات بسیاری از جمله ماسک باینری، مقایسه مستقیم و غیره مورد استفاده قرار گرفته اند. هر یک از این روش ها با توجه به هدف مورد نظر از داده های متنوعی سود برده اند؛ تصاویر اپتیک و مادون قرمز دارای بیشترین استفاده به عنوان داده ورودی در شناسایی تغییرات می باشند. جهت بهبود دقت شناسایی تغییرات، فضاهای ویژگی متنوعی از جمله ویژگی های بافتی مورد استفاده قرار گرفته اند. آماره های بافتی مستخرج از ماتریس رخداد همزمان دارای تنوع بالا با تاثیر گذاری متفاوت بر نتایج شناسایی تغییرات می باشند. اما استفاده از تمام ویژگی های بافتی برای افزایش دقت، در مواقعی به دلیل افزایش اندازه تعداد ویژگی ها و وجود نویز مشکلاتی را به همراه دارد. در این مقاله به منظور ارزیابی عملکرد هر یک از این آماره های شناخته شده، به بررسی تاثیرگذاری آن ها بر دقت های شناسایی تغییرات پرداخته شد. ابتدا سه باند در ناحیه های طیفی مختلف از تصویر لندست 8 برای سال های 2013 و 2015 به عنوان داده های ورودی انتخاب گردید. سپس آماره های ماتریس رخداد همزمان روی هر یک از سه باند برای هر کدام از سال های مورد اشاره استخراج گردید. در مرحله بعد، تصویر تفاضلی از طریق تفریق باندهای آماره های بافتی متناظر برای سال های 2013 و 2015 تولید گردید. همچنین تصویر تفاضلی باندهای طیفی نیز تولید شد. سپس، هر یک از تصاویر تفاضلی آماره ها (در باندهای مورد نظر به صورت مجزا) با تصویر تفاضلی باندهای طیفی ادغام و وارد طبقه بندی کننده بیشترین شباهت شد. نتایج بدست آمده نشان داد کارکرد آماره ها به عواملی مانند نوع کلاس های مورد نظر و محدوده طیفی (داده مورد استفاده) نیز وابسته است. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد، در مجموع آماره های «میانگین»، «انتروپی» و «همگنی» بیشترین و آماره های «واریانس»، «کنتراست» و «همبستگی» کمترین تاثیر را در افزایش دقت شناسایی تغییرات با توجه به تست های این پژوهش دارا می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!