بروز و شدت مواجهه خانوارها با مخارج کمرشکن سلامت در استان های ایران؛ دوره 1393-1387

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
مواجهه‏ خانوارها با مخارج‏ کمر شکن‏ سلامت، از شاخص های سنجش حفاظت‏‏‏‏‏‏‏‏ مالی خانوارها در نظام سلامت است. مطالعه حاضر با هدف اندازه گیری بروز و شدت مواجهه‏ خانوارها با مخارج‏ کمر شکن‏ سلامت استان های کشور طی سال های 1393-1387 انجام شد.
روش کار
اگر سهم مخارج پرداخت از جیب هر خانوار، حداقل 40 درصد ظرفیت پرداخت آن باشد، با مخارج‏ کمر شکن‏ سلامت مواجه شده است. با استفاده از داده های ملی پیمایش هزینه-درآمد، سهم این خانوارها به عنوان شاخص بروز محاسبه شد. همچنین شدت مواجهه با این مخارج، از طریق متوسط درصدی که سهم مخارج پرداخت ‏از جیب‏ سلامت از 40 درصد ظرفیت ‏پرداخت‏ خانوار فراتر می رود، محاسبه شد. داده ها با آمار توصیفی و آزمون من‏ویتنی یو تحلیل شد. برای اختلاف بین استانی از شاخص پراکندگی استفاده شد.
نتایج
استان های فارس و خراسان‏ جنوبی به ترتیب بیشترین و کمترین بروز و شدت مخارج ‏کمر شکن‏ سلامت را در سال های مطالعه داشتند. درحالی که بیشترین و کمترین شدت مواجهه در میان خانوارهای مواجهه یافته با مخارج کمرشکن سلامت، به ترتیب مربوط به استان های فارس و کردستان بود. در تمامی سال ها بروز مخارج‏ کمرشکن‏ سلامت در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بود . پراکندگی استانی نسبت به مقدار بروز هدف برای سال های مطالعه، روند ثابتی نداشته و بالا بود.
نتیجه‏ گیری: بروز مخارج ‏کمر شکن‏ سلامت در استان های مختلف و در مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری اختلاف قابل توجهی دارد. با توجه به اهمیت این شاخص در ارتقای حفاظت ‏مالی سلامت، مثل شاخص پرداخت‏ از‏ جیب مردم، پراکندگی آن در مناطق روستایی و شهری و در بین استان ها قابل‏ ملاحظه است و نیازمند شناسایی ساختارمند گروه های محروم و کم‏ درآمد مواجهه یافته با مخارج‏ کمر شکن‏ سلامت و حمایت های مالی و بیمه ای هدفمند از آنان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!