تاثیر سطوح مختلف بتائین جیره غذایی بر رشد، ترکیب لاشه و برخی فراسنجه های خون شناسی و بیوشیمیایی سرم خون بچه فیل ماهی پرورشی (Huso huso (Linnaeus، 1758

چکیده:
بررسی حاضر به منظور ارزیابی اثرات سطوح مختلف مکمل بتائین جیره غذایی (0/5، 1، 5/1، 2 و 5/2 درصد بتائین بر کیلوگرم از رژیم غذایی) بر عملکرد رشد، ترکیب لاشه و برخی فراسنجه های خون شناسی و بیوشیمیایی سرم خون بچه فیل ماهی پرورشی (H. huso)، طراحی و اجرا گردید. بدین منظور، تعداد 150 قطعه ماهی (0/61±4/6 گرم) به طور تصادفی در 15 تانک فایبرگلاس (500 لیتری، 10 قطعه ماهی در هر تانک) توزیع شدند. برای هر تیمار، 3 تکرار در نظر گرفته شد و ماهیان با یکی از 5 جیره آزمایشی در حد سیری به مدت 12 هفته تغذیه شدند. وزن نهایی، شاخص رشد ویژه، نسبت بازده پروتئین، ضریب چاقی و ضریب تبدیل غذایی ماهیانی تغذیه شده از جیره محتوی 1/5 تا 2 درصد بتائین در انتهای دوره آزمایش، به طور معنی داری از ماهیان تغذیه شده از جیره حاوی 0/5 درصد بتائین مناسب تر بود. بالاترین میزان رشد و کارایی غذا نیز در ماهیان تغذیه شده با 1/5 تا 2 درصد بتائین مشاهده گردید. با افزودن بتائین به جیره غذایی ماهیان، میزان پروتئین لاشه به طور معنی داری افزایش یافت. به علاوه، مقادیر متوسط گلبول‏های سفید خون و فعالیت آنزیم های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز(AST) در ماهیان تغذیه شده با جیره غذایی حاوی 1/5 تا 2/5 درصد بتائین، نسبت به آن هایی که با جیره حاوی 0/5 درصد بتائین تغذیه شدند به طور معنی داری کمتر بود. در نتیجه، به منظور دستیابی به حداکثر رشد، ترکیب بهینه لاشه و شاخص های خون شناسی و آنزیم های کبدی در بچه فیل ماهی پرورشی، پیشنهاد می شود از میزان 1/5 تا 2 درصد بتائین در جیره غذایی این ماهی استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!