بررسی مهارت های مدیریتی فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت یکی از استان های کشور در شرایط بحران

چکیده:
زمینه و هدف
اعمال مدیریت در سازمان گسترده بسیج که میلیون ها انسان از قشرهای مختلف و با موقعیت های گوناگون اجتماعی را در بردارد، امر آسانی نیست و تنها درسایه کارآمدی مدیران و فرماندهان است که می توان این مجموعه عظیم و منحصر به فرد را در جهت اهداف بسیج، هدایت و از قابلیت ها، توانمندی ها، و ظرفیت های بی نظیر آن در جهت پیشگیری و مدیریت بحران بهره برد. این مقاله با هدف شناخت و تبیین مهارت های مدیریتی مورد نیاز فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت محلات بسیج در شرایط بحران، انجام گرفته است.
روش
روش و شیوه کار پژوهشی در این تحقیق بصورت توصیفی و تحلیلی از نوع پرسشنامه ای بسته با طیف لیکرت 5 گانه است. جامعه آماری این مطالعه، مجموعه فرماندهان و جانشینان نواحی و فرماندهان حوزه های مقاومت بسیج یکی از استان های کشور ایران می باشد. تعداد نمونه آماری، با توجه به اینکه تعدادکل جامعه آماری 125n= مورد بررسی کوچک و محدود بوده، کل جامعه انتخاب و از شیوه تمام شماری استفاده گردید؛ پرسشنامه در 5 مولفه از مهارت های فنی، انسانی، ادراکی، تصمیم گیری و ارتباطی با مجموع 68 سوال تدوین شد، که پس از جمع آوری پاسخنامه ها، در نهایت از طریق نرم افزار اس.پی اس.اس[1] نسبت به تحلیل آنها اقدام شد.
یافته ها
نتایج حاصل از پژوهش ضمن تایید نیازمندی فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت به مهارتهای مدیریتی در بحران، علیرغم معنا دار نبودن تفاوت ها، بیشترین نیازمندی را درحوزه مهارت های ادراکی با رتبه میانگینی3.21 و کمترین نیازمندی را در حوزه مهارت های ارتباطی با رتبه میانگینی 2.68 نشان داده است.
نتیجه گیری
مهارتهای مدیریتی یکی ازمهم ترین عوامل موفقیت مدیران در سازمان ها جهت مقابله با بحران می باشند. دراین پژوهش به این نتیجه رسیدیم که تمام مولفه های مورد بررسی(مهارتهای پنج گانه) و شاخص های مربوطه مورد تایید قرار گرفت؛ و اینکه برخورداری فرماندهان از مهارتهای مدیریتی (فنی، انسانی، ادراکی، تصمیم گیری و ارتباطی) به بهبود مدیریت بحران ها کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!