بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دانشجویان بر اساس الگوی پذیرش فناوری 3

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
هدف کلی این پژوهش شناسایی عواملی موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1395-1394 بود.
روش بررسی
روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1394-1395 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی پذیرش فناوری اطلاعات ونکاتش (Venkatesh) و بالا (Bala) (2008) استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ مقدار 0/89 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزارهای 23 Spss و Amos 23 استفاده شده است.
یافته ها
طبق نتیجه ی معادلات ساختاری 1/71= df/CMIN، 0/94 CFI= و 0/4 RMSEA= است. این شاخص ها نشان می دهند پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بوده و مدل برازش مناسبی دارد. متغیرهای سودمندی ادراک شده با 0/07=β، سهولت کاربرد ادراک شده با 0/11= β تصور با 0/23=β، مرتبط بودن با رشته ی تحصیلی با 0/55 =β و کنشگری در تعامل با رایانه با 0/58 = β با پذیرش فناوری رابطه ی مثبت و معنادار دارند؛ و اضطراب رایانه ای با 0/20- β= با پذیرش فناوری رابطه ی منفی دارد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای سودمندی و سهولت کاربرد ادراک شده، تصور، مرتبط بودن با رشته ی تحصیلی، کنشگری در تعامل با رایانه رابطه ی مثبت و اضطراب رایانه ای رابطه ی منفی با پذیرش فناوری دارند. در این پژوهش، بین متغیرهای هنجار ذهنی، خودکارآمدی رایانه ای و لذت ادراک شده با پذیرش فناوری به صورت مستقیم رابطه ی معناداری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!