مروری بر خواص کاربردی عطرمایه گیاهان تیره نعناع در مواد غذایی

پیام:
چکیده:
زمینه
گیاهان دارویی به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، ضد اکسیدانی و داشتن ضرر کم تر نسبت به ترکیب های شیمیایی استفاده گسترده ای پیدا کرده اند. همچنین اثبات سرطان زا بودن بعضی از ترکیب های شیمیایی، بر اهمیت استفاده از گیاهان دارویی افزوده است.
هدف
بررسی حاضر در خصوص کاربرد گیاهان تیره نعناعیان در صنایع غذایی انجام شد.
مواد و
روش
در این مطالعه مروری، 428 پژوهش انجام شده درباره خواص کاربردی عطرمایه گیاهان تیره نعناعیان در صنایع غذایی از سال 1385 تا 1395 (یک دهه)، بررسی شدند. این اطلاعات با مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی Pub Med، Science Direct، Elsevier، SID، MagIran، Civilica، سازمان جهانی بهداشت، سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد براساس کلیدواژه های essential oil، Lamiaceae species، Antioxidant activity، Antimicrobial effect، عطرمایه، تیره نعناعیان، فعالیت ضد اکسیدانی و اثر ضدمیکروبی جمع آوری شدند.
یافته ها
گیاهان تیره نعناعیان در گذشته فقط به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی (به خصوص لبنیاتی مانند دوغ و ماست) استفاده می شدند. با گذشت زمان و پیشرفت علم، اهمیت نگه دارندگی این تیره آشکار شد تا جایی که خاصیت ضدمیکروبی و ضد اکسیدانی آن بر طعم و بوی این گیاه غالب گردید.
نتیجه گیری
با توجه به پژوهش های صورت گرفته، می توان از عطرمایه تیره نعناعیان به عنوان ماده ضدمیکروبی و ضد اکسیدانی به طور مستقیم در ماده غذایی یا پوشش بسته بندی استفاده کرد. به نظر می رسد عطرمایه و عصاره گیاهان تیره نعناعیان می توانند در کاهش و جلوگیری از رشد میکروب های بیماری زا در مواد غذایی نقش داشته باشند، اما مطالعه های بیش تری مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1676792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!