مقایسه ی ویژگی های شخصیت و هوش در مجرمین (مرد) جرایم سایبری با جمعیت عادی شهر تهران(1395)

پیام:
چکیده:
مقدمه
موضوع فضای سایبری و جرایم مربوط به آن امروزه به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده است. به دلیل جدید بودن این حوزه، در خصوص علل انجام این نوع از جرایم و انگیزه های مجرمین هنوز اطلاعات کافی در دسترس قرار ندارد و خلاء اطلاعاتی در این زمینه کاملا احساس می شود. در این راستا این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیت و هوش مجرمین مرد جرایم سایبری با جمعیت عادی در شهر تهران آگاهی ها و اطلاعات مفیدی را در ارتباط با موضوع فراهم کرده است
مواد و روش ها
این پژوهش، پژوهشی پس رویدادی است. نمونه تعداد 120 نفر شامل 60 نفر گروه مجرمین جرایم سایبری و 60 نفر جمعیت عادی بودند، روش نمونه گیری برای مجرمین به روش تصادفی ساده و برای جمعیت عادی روش خوشه ای- تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار پژوهش، آزمون پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه و آزمون هوش کتل مقیاس 3 فرم A بوده و تجزیه و تحلیل داده ها با 17spss به روش آمار توصیفی شامل جداول فراوانی، میانگین، واریانس و آمار استنباطی (آزمون t ) مستقل انجام گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که در مقیاس «روان رنجور خویی» و گشودگی به تجربه بین مجرمین جرایم سایبری و جمعیت عادی تفاوت معنی دار است و مجرمین دارای میانگین بالاتری هستند. در مقیاس برونگرایی و وجدانی بودن نیز تفاوت معنی دار است و گروه جمعیت عادی دارای میانگین بالاتری هستند. در مقیاس توافق تفاوت معنی دار نیست. از نظر هوش نیز تفاوت معنی داری بین دو گروه به دست نیامده است.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که در مقیاس «روان رنجور خویی»، مجرمین جرایم سایبری نیز مانند سایر مجرمین دارای شیوع بیشتری از اختلالات هستند. اما در مقیاس برونگرایی، بر خلاف مجرمینی که به طور مستقیم با قربانی در ارتباطند و برونگراترند، مجرمین جرایم سایبری افرادی دورنگراتر می باشند. همچنین بر خلاف بعضی از تصورات و اظهار نظرها که مجرمین جرایم سایبری را افرادی با هوش بالا توصیف می کنند، از نظر هوش این گروه تفاوتی با جمعیت عادی ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!