مقایسه تغذیه زودهنگام روده ای با سایر روش ها در پانکراتیت حاد، مقاله مروری

چکیده:
زمینه و هدف
پانکراتیت حاد، التهاب حاد پانکراس است که اغلب با علائمی چون درد اپی گاستر، تهوع و استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، تب و لرز، مشکلات همودینامیک و شوک بروز می کند. حمایت تغذیه ای زودهنگام، نقش مهمی در جلوگیری از عوارض خطرناک، سوءتغذیه و ارتقاء بهبودی بیماران مبتلا دارد. هدف این مطالعه، مقایسه شروع تغذیه روده ای زودهنگام در برابر تغذیه روده ای دیرهنگام و تغذیه کامل وریدی است.
روش بررسی
مطالعه حاضر به روش مروری، با استفاده از کلیدواژه های تغذیه روده ای، تغذیه زودهنگام روده ای، تغذیه کامل وریدی، پانکراتیت حاد و رهنمودهای بالینی در فاصله سال های 2015-2000 با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، CINAHL، Google، Ovid، Google scholar، ScienceDirect صورت گرفت. جهت این مقاله از مطالعات تصادفی شده کنترل دار و مطالعات مقایسه ای استفاده شد که در آن میزان مرگ، عوارض و طول مدت بستری را گزارش کرده بودند.
یافته ها
امروزه، تغذیه زودهنگام روده ای به تغذیه کامل وریدی و تغذیه دیرهنگام روده ای ارجح است. زیرا این روش مفیدتر و ارزان تر بوده، میزان مرگ و عوارضی مثل عفونت، نارسایی اندام و طول مدت بستری در بیمارستان به طور معنی داری کمتر شده و گلوکز بهتر کنترل می شود.
نتیجه گیری
مطالعات انجام شده و گایدلاین های موجود بر تغذیه زودهنگام روده ای تاکید دارند و اگر مانعی برای بیمار وجود نداشته باشد، بایستی هر چه سریع تر شروع شود. پیشنهاد می شود در کشور ایران نیز پژوهش در این زمینه صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!