بن مایه مسیحاباوری در اپوکریفای عهد عتیق

پیام:
چکیده:
مسیحاباوری به عنوان یک اندیشه و موضوعات پیرامونی آن، یکی از دغدغه های مهم یهودیان است. نگاه یهود به این موضوع، همچون آموزه های دیگر، در چارچوب ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و دینی این آیین است. موعودباوری یهودیان، رنج دراز‏مدت آنان در طول تاریخ را تحمل پذیر کرده است. آنان پیوسته به این موعود دل بسته و در نوشته های مقدس خود از او با واژه «مسیحا» نام می برند. این واژه، از کلمه «ماشیح» در زبان عبری گرفته شده که به معنای «مسح شده» است. گرچه ماشیح لقبی برای پادشاهان قدیم بنی اسرائیل بوده، در زمان های بعد به پادشاه آرمانی یهود اطلاق شده است.
«تنخ» که مسیحیان به آن عهد عتیق گویند، کتاب مقدس یهودیان است. آنان در کنار عهد عتیق، از مجموعه بزرگی به نام «تلمود» نیز بهره می برند که بسیاری از جزئیات اعتقادی و احکام خود را از آن وام گرفته اند. در میان متون دینی یهودیان، مجموعه نسبتا بزرگ دیگری به نام «اپوکریفا» وجود دارد که در حدود سه قرن، نزد برخی یهودیان حجت دانسته می‏شد. این نوشتار درصدد است تا بن مایه و خاستگاه مسیحاباوری قوم یهود را در کتاب های اپوکریفایی بررسی کند. این بررسی نشان می دهد که کتاب های اپوکریفایی در اندیشه مسیحاباوری، از عهد عتیق تاثیر پذیرفته اند و از میان خاستگاه های متعدد مسیحاباوری در عهد عتیق، به خاستگاه شهر «اورشلیم» اهمیت بیشتری داده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!