اثرات پودر بامیه (Okra) بر هیستومورفومتری و عملکرد هورمونی غده تیروئید و پروفایل لیپیدی موش های صحرایی دیابتی HFD/STZ

چکیده:
سابقه و هدف
گیاه بامیه دارای خواص دارویی متفاوتی است و گزارش هایی مبنی بر کاهش عوارض دیابت با مصرف گیاه بامیه وجود دارد. در این پژوهش، اثرات بامیه بر هیستومورفومتری و هیستوشیمیایی غده تیروئید، پروفایل لیپیدی و هورمون های T3 و T4 موش صحرایی دیابتی نژاد ویستار مطالعه شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 25 سر موش صحرایی نر (g 250-200) به پنج گروه پنج نفری شامل: کنترل (G1)، موش های سالم بدون هیچ گونه درمان؛ کنترل دریافت کننده بامیه (G2)، (mg/kg 200 روزانه و طی چهار هفته) ؛ دیابتی (G3)، موش های دیابتی بدون هیچ گونه درمان؛ دیابتی دریافت کننده متفورمین (G4)، (mg/kg 200 روزانه و طی چهار هفته) و دیابتی دریافت کننده بامیه (G5)، (mg/kg 200 روزانه و طی چهار هفته) تقسیم شدند.
برای ایجاد دیابت، چهار هفته جیره پر چرب به موش ها خورانده شد و پس از این مدت، داروی استرپتوزوتوسین به میزانmg/kg 35 و به صورت درون وریدی تزریق گردید. در پایان آزمایش، نمونه خون حیوانات جهت بررسی HDL-c، LDL-c، کلسترول تام، تری گلیسرید و هورمون های T3 و T4 گرفته شد. پس از آسان کشی، غده تیروئید موش ها جدا و در فرمالین بافر 10 درصد تثبیت گردید. درادامه، از مقاطع پارافینی، برش های 5 تا μm 6 تهیه شد و رنگ آمیزی های هماتوکسیلین و ائوزین و آلدهید فوشین صورت گرفت.
یافته ها
تعداد و اندازه فولیکول های بزرگ غده تیروئید در گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش یافت و تعداد فولیکول های کوچک افزایش معناداری را نشان داد (05/0P<). سطح T3 و T4 سرم نیز در گروه دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش داشت؛ اما در میزان TGو LDL-c افزایش معناداری مشاهده شد (05/0P<). قابل ذکر است که درمان با بامیه و متفورمین سبب بهبود این تغییرات نسبت به گروه دیابتی گردید (05/0P<).
استنتاج: با توجه به نتایج، پودر بامیه به طور چشم گیری در پیشگیری، کنترل و کاهش عوارض دیابت اثرگذار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!