بررسی موتاسیون مرتبط با سرطان زایی ژن آنتی ژن توموری بزرگ ویروس مرکل سل پولیوما در بیماران مبتلا به سرطان پوست

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی دو شکل اصلی از سرطان پوست غیر ملانومی می باشند. تحقیق های اخیر، وجود MCPyV در بافت های توموری سلول مرکل را تائید می نماید. لذا هدف از تحقیق حاضر، بررسی وجود ویروس در نمونه های بافت توموری و هم چنین نقش موتاسیون های ناحیه ژن بزرگ (LT Ag) ویروس که با خواص انکوژنیک آن در ارتباط می باشد، در نمونه های مثبت مراجعه کننده به بیمارستان رازی تهران در طی سال 95- 1394 بوده است.
مواد و روش ها
در مطالعه بررسی - مقطعی حاضر، تعداد 55 نمونه بافتی شامل 30 نمونه BCC، 10 نمونه SCC و 15 نمونه غیر مبتلا (سالم) جمع آوری و استخراج DNA آن ها انجام شد. واکنش Real Time PCR کمی به منظور تشخیص نمونه های مثبت و سپس واکنش PCR به منظور شناسایی موتاسیون انجام و در نهایت توالی یابی انجام شد.
یافته ها
ژنوم ویروس MCPyV تنها در 10% از نمونه های BCC شناسایی شد درحالی که در نمونه های SCCدیده نشد. هم چنین رابطه معنی داری بین جدا شدن ویروس MCPyV و متغیر های سن، جنس و مرحله بیماری دیده نشد. نتایج توالی یابی نیز موتاسیونی که منجر به ایجاد کدون پایان، کوتاه شدن LTAg و یا تغییر قالب قرائت شود را در بین جمعیت مورد مطالعه نشان نداد.
نتیجه گیری
یکی از فاکتورهای دخیل در ایجاد سرطان، عفونت های ویروسی است. اگرچه مطالعه های گوناگون بر نقش موتاسیون های ایجاد شده در ناحیه N ترمینال آنتی ژن LT با تومورزای ویروس تاکید دارد لیکن در مطالعه حاضر هیچ موتاسیون ایجاد کننده کدون خاتمه و یا تغییر قالب قرائت مشاهد نشده است. بنابر اطلاع ما این اولین تحقیق بر روی شیوع ویروس MCPyV با سرطان پوست غیر ملانومی در بیماران ایرانی است هرچند که به مطالعه های با تعداد نمونه های بیش تر ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!