مقایسه و ارزیابی روش های آزمایشگاهی اسمیر-کشت-مولکولی عفونت های قارچی در نمونه های بالینی بیماران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افزایش نگران کننده عفونت های قارچی به ویژه در بیمارانی که به نحوی سیستم ایمنی آنها در دفاع از عوامل عفونی تضعیف شده و نیز پیشرفت های گسترده در روش های تشخیصی، موجب بررسی های گسترده تر در تشخیص عفونت های قارچی با روش های نوین تر در گروه های مختلف بیماران گردیده است. هدف اصلی این مطالعه مقایسه و ارزیابی روش های آزمایشگاهی اسمیر-کشت-مولکولی عفونت های قارچی در نمونه های بالینی بیماران می باشد.
مواد و روش ها
از مرداد 1393 تا دی ماه1393، 420 نمونه مشکوک به عفونت های قارچی، از سه مرکز بیمارستان رازی، بیمارستان بقیه اله و آزمایشگاه مسعود جمع آوری شد. آزمایش لام مستقیم برای نمونه ها آماده شد و بر اساس نتایج آن ، نوع ضایعه و تشخیص پزشک متخصص، نمونه ها گروه بندی شده وآزمایش های کشت و مولکولی(PCR) همزمان صورت گرفت.
یافته ها
از 420 نمونه بررسی شده با روش میکروسکوپی، 15 نمونه(5/3%) آسپرژیلوس، 64 نمونه(2/15%) درماتوفیت و برای موکور نمونه ای تشخیص داده نشد. از15 نمونه آسپرژیلوس، 12 نمونه(80%) در نتیجه کشت مثبت و 3 نمونه (20%) منفی بود و با روش Nested PCR، 15 نمونه مثبت شدند. از64 نمونه درماتوفیت ها ، نتیجه کشت40 مورد (5/62%) مثبت و16 نمونه(25%) منفی بودند. تعداد 6 مورد (3/9%) آلودگی ساپروفیت و 2 نمونه (12/3%) در محل تلقیح، آسپرژیلوس رشد کرده بودند. با روش Nested PCR، 62 مورد (8/96%) مثبت شد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده در این مطالعه، نشان می دهد که PCR با توجه به حساسیت بالا، قابلیت خوبی در تشخیص بیماری قارچی در مراحل اولیه عفونت دارد. از آنجایی که تشخیص سریع و اختصاصی عفونت های قارچی، به ویژه با توجه به جنس ها و گونه های عامل بیماری، امکان اعمال پروتکل های درمانی ضد قارچی را بطور جهت دار و با کفایت فراهم خواهد کرد، طراحی و به کار گیری تکنیک های سریع، دقیق و حساس در این رابطه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!