پیشرفتهای جدید در استفاده از باکتریوفاژها در درمان عفونتهای باکتریایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
گسترش مقاومت به انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها سبب شده است تا محققان علوم میکروبیولوژی روش های جدیدی را جایگزین روش های درمانی مرسوم در پیشگیری از عفونت های باکتریایی نمایند. استفاده فاژها یا ذرات آلوده کننده باکتریایی، امروزه به عنوان روشی کارآمد در درمان بسیاری از بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از باکتریوفاژهای زنده در درمان بیماری های مهلک و کشنده که توسط باکتری های گرم منفی و مثبت ایجاد می شود، در گزارشات مختلف به آن اشاره شده است. یکی دیگر از مهمترین جنبه های فاژ درمانی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های باکتریایی، استفاده از روش های نوین مهندسی ژنتیکی برای تغییر سیستم ژنتیکی فاژها و تراریخته کردن آنها، به منظور افزایش کارایی این فاژها در درمان عفونت های باکتریایی است. فاژها با تولید کردن آنزیم های لیزوزومال قادر به تخریب دیواره سلولی باکتری ها بوده و می توانند برای کاهش نرخ رشد باکتری های عفونی مورد استفاده قرار گیرند.
مواد و روش ها
مقاله حاضر یک مقاله مروری می باشد که به شیوه تحلیل محتوا ( Content Analysis ) با جستجوی کلید واژه های فاژ درمانی و مقاومت آنتی بیوتیکی در مقاله های مرتبط در پایگاه های اینترنتی معتبر و کتاب های مربوطه در این زمینه بدست آمده است.
یافته ها
استفاده از باکتریوفاژها به عنوان هدف های جدید برای محدود ساختن رشد باکتری های عامل بیماری های عفونی می تواند چشم اندازهای جدیدی را در توسعه داروهای جدید برای کاهش میزان عفونتهای باکتریایی فراهم نماید.
بحث و نتیجه گیری
استفاده از فاژها به عنوان داروهای جدید در محدودکردن رشد باکتری های عفونی از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است، اما به نظر می رسد در این زمینه بایستی تحقیقات بیشتری صورت گیرد و تکنیک های توسعه یافته تری برای ارزیابی و طراحی فاژهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!