توانایی بیوکنترل سویه های Pseudomonas fluorescens مولد 2و4-دی استیل فلوروگلوسینول و سیانید هیدروژن علیه پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی

چکیده:
سودوموناس های فلورسنت مولد 2و4-دی استیل فلوروگلوسینول(DAPG) در بیوکنترل بسیاری بیماری های قارچی گیاهان نقش دارند. پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی یکی از مهمترین بیماری های این گیاه است که خسارت زیادی را به محصول وارد می آورد. در این پژوهش 35 سویه Pseudomonas fluorescens از نظر وجود ژن های phlD و hcnAB بررسی شده و مشخص گردید نه سویه واجد ژن های بیوکنترل بودند. توانایی آنتاگونیستی سویه های واجد دو ژن همراه با سویه CHA0، علیه بیمارگر در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردید و پنج سویه شامل PGU، PGU1، PGU2، PGU4 و سویه CHA0 انتخاب شدند. سویه ها از نظر تولید انواع متابولیت های ضدمیکروبی یا محرک رشدی گیاهی آزمایش شدند و در مرحله بعد توانایی آنها در بیوکنترل بیماری و افزایش رشد گیاه گوجه فرنگی در شرایط گلخانه مطالعه شد. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که سویه ها قادر به تولید آنتی بیوتیک های DAPG، پایولوتورین و مونواستیل فلوروگلوسینول، سیانید هیدروژن، اندول استیک اسید، پروتئاز و سیدروفور پایووردین و نیز انحلال فسفات معدنی بودند. این سویه ها در شرایط گلخانه نیز به طور معنی داری قادر به کنترل بیماری و تحریک رشد گیاه گوجه فرنگی بودند و سویه PGU بهتر از سایرین عمل نمود. این مطالعه پیشنهاد می کند که احتمالا تولید متابولیت های ضد میکروبی و/ یا متابولیت های محرک رشد گیاه در کنترل بیماری و افزایش شاخص های رشدی گوجه فرنگی در شرایط گلخانه موثر هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!