نگرش و عملکرد دانشجویان نسبت به فرایند پژوهش: یک مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان

چکیده:
هدف
نگرش و عمل کرد دانشجویان به پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود نگرش و عمل کرد آنان می باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین نگرش و عمل کرد دانشجویان نسبت به فرایند پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی سمنان طراحی گردید.
مواد و روش ها
مطالعه ای مقطعی به منظور اندازه گیری نگرش و عمل کرد 190 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به فرایند تحقیق طراحی گردید. داده ها توسط یک پرسش نامه دست ساخته لیکرت با 27 گویه جمع آوری گردیدند. در نهایت داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد 60% دانشجویان به مقوله پژوهش علاقه مند بودند. نگرش دانشجویان نسبت به مقوله های زیر مثبت بود: «انجام تحقیقات موجب پیشرفت علم در جامعه بشری»، «تحقیق به معنی تلفیق تجارب گذشته با علم امروز برای آینده بهتر»، و «انجام تحقیقات علمی مکمل یادگیری». بیش ترین میزان عمل کرد دانشجویان مربوط به مواردی نظیر «ارتباط با اساتید در زمینه مسایل پژوهشی»، «شرکت در کنگره یا سمینار علمی»، «عضویت در مرکز تحقیقات دانشجویی و شرکت در کارگاه روش تحقیق» بود. هم چنین کم ترین عمل کرد دانشجویان مرتبط با مواردی نظیر «چاپ مقاله در مجلات علمی»، «به عنوان مجری اصلی در طرح های تحقیقاتی» و «مشارکت در تحقیقات» بود.
نتیجه گیری
با توجه به علاقه دانشجویان به پژوهش، برگزاری کلاس های روش تحقیق، همراهی اساتید با دانشجویان و رفع موانع پژوهشی می تواند به تغییر نگرش و عمل کرد دانشجویان بی انجامد
زبان:
فارسی
صفحات:
412 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!