تخمین میزان بقاء پیوند کلیه با استفاده از داده کاوی

چکیده:
هدف
نارسایی کلیه از مشکلات پرهزینه جوامع انسانی به شمار می رود و استفاده از درمان های جایگزین در حوزه کلیه در جهان و ایران رو به افزایش می باشد. بقاء یکی از حوزه های پیش آگهی پزشکی است و داده کاوی فرایند کشف روابط و الگوهای مناسب در داده هاست که به عنوان روشی کارامد برای تحلیل بقاء شناخته می شود. هدف مطالعه حاضر، پیش بینی بقاء پیوند کلیه بیمار بر اساس متغیرهای پیش از پیوند کلیه می باشد.
مواد و روش ها
به منظور شناسایی عوامل موثر در پیش بینی بقاء پیوند از طریق پرسش نامه ای محقق ساخته، نیازسنجی اطلاعاتی از متخصصان به عمل آمد سپس با استفاده از اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل پرسش نامه ها، چک لیستی تهیه و داده های 513 پرونده بیمار کلیوی از مرکز تحقیقات اورولوژی سینا، استخراج شد. در مرحله بعد با پیروی از متدلوژی CRISP به منظور تحلیل و داده کاوی از نرم افزار IBM SPSS Modeler 14.2 و الگوریتم C5.0 استفاده شد.
یافته ها
در این پژوهش متغیرهای شاخص توده بدنی، بیماری مرحله نهایی کلیه و مدت زمان دیالیز بیمار به عنوان موثرترین فاکتورهای دخیل در بقاء پیوند ارزیابی شدند و قوانین استخراج شده از مدل می توانند به عنوان الگویی برای پیش بینی بقاء پیوند کلیه پیش از عمل جراحی استفاده شوند. صحت مدل ایجاد شده، %96.77 تخمین زده شد.
نتیجه گیری
میزان بالای صحت مدل C5.0 نشان از قدرت پیش بینی بقاء آن دارد. در این مطالعه موثرترین فاکتورهای بقاء پیوند کلیه شناسایی شدند و با توجه به قوانین ایجاد شده برای یک نمونه جدید با ویژگی های مشخص، می توان به پیش بینی دوام پیوند بیمار بر اساس سال پرداخت
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!