احتمال نقش تنظیمی miR-146a بر ژن های دخیل در مسیرهای داخل سلولی سرطان معده القا شده توسط هلیکوباکتر پیلوری بر اساس یافته های بیوانفورماتیکی

چکیده:
سابقه و هدف
سرطان معده چهارمین سرطان شایع دنیا و دومین عامل مرگ و میر محسوب می شود. عوامل محیطی و هم چنین عوامل ژنتیکی، نقش به سزایی در ابتلا و پیشرفت این بیماری ایفا می کنند. مهم ترین این عوامل هلیکوباکتر پیلوری است که در اکثر بافت های سرطانی قابل رویت است. با ورود میکرو RNA ها به حوزه یافته های ژنتیکی، این مولکول های قدرتمند جایگاه خود را در حوزه ژنتیک بیماری ها باز کردند. miRNAها، مولکول های کوچک غیرکدکننده ای هستند که در پروسه های متعدد سلولی از قبیل تمایز و مرگ سلولی شرکت دارند. در این مطالعه، با استفاده از پایگاه داده های بیوانفورماتیک ژن های دخیل در مسیرهای سیگنالینگ سلولی موثر در فرآیند سرطانی شدن سلول ها و ارتباط آن با miR-146a بررسی شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع تئوریکال بیوانفورماتیکی بوده و به صورت نظری با مراجعه به پایگاه داده Target Scan ، miRTar Base و 0/2 miR Walk انجام پذیرفت. پس از به دست آوردن پروتئین هایی که تحت تاثیر miR-146a قرار می گیرند، بررسی نهایی در پایگاه David به منظور دست یابی به مسیرهای سیگنالینگ انجام گرفت که به تفصیل به شرح آن پرداخته می شود.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده، miR-146a احتمالا می تواند با تاثیر بر پروتئین هایی از قبیل P53 ، BCL2 ، اعضای خانواده RASو پروتئین های دخیل در مسیر JAK-STAT ، miRNA کلیدی در جلوگیری از پیشرفت بیماری باشد.
نتیجه گیری
با توجه به این نتایج می توان گفت miR-146a احتمالا می تواند از طریق افزایش متاستاز و حمله بافتی و هم چنین کاهش چسبندگی بین سلولی و مهار مرگ سلولی، به عنوان مارکر تاییدی تشخیصی و پیش آگهی دهنده پیشرفت سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!