مرور نظامند بر تاثیر سن و محرک های گفتاری بر نمرات نیزالانس افراد طبیعی

چکیده:
مقدمه
ارزیابی های دستگاهی به دلیل داشتن پتانسیل برای ارزیابی کمی تشدید خیشومی، مورد توجه می باشد. یکی از این ابزارها نیزومتر (Kay elemetrics، Lincoln park، NJ) است. نیزومتر با اندازه گیری انرژی آکوستیک دهان و بینی در طی تولید گفتار و محاسبه نمره نیزالانس یک ارزیابی دستگاهی از نیزالیتی ارایه می دهد. مطالعه حاضر با مروری هدفمند بر آخرین مقالات و کتاب های منتشر شده در زمینه نیزالانس، به بررسی تاثیرات سن و محرک های گفتاری بر نمرات نیزالانس پرداخت.
مواد و روش ها
با استفاده از کلمات کلیدی «نیزالانس»، «نیزومتر»،« نمره هنجار نیزالانس»، «ارزیابی دستگاهی اختلالات تشدید» مقالات مرتبط در بازه زمانی سال های 1990 تا 2016 از پایگاه های اطلاعاتی ASHA، Pub Med، Science direct، Google scholar، Pro Quest، Cochrane، Wiley، SID، Iran Medex و Iran Doc استخراج شد.
یافته ها
تعداد 67 مقاله از پایگاه های ذکر شده به دست آمد و با توجه به معیارهای ورود و خروج، 38 مقاله که به بررسی تاثیر سن و جنس بر نمرات نیزالانس پرداخته بود، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تحقیق انجام شده در رابطه با تاثیر سن و محرک گفتاری در مطالعات مختلف نتایج متفاوتی به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به این که علاوه بر سن و محرک گفتاری عوامل دیگری همچون زبان، لهجه، جنس و... هم از عوامل تاثیرگذار بر نیزالانس است، انجام یک مطالعه فرا تحلیلی جهت مشخص کردن تاثیر هر کدام از عوامل لازم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!