فراتحلیل تحقیقات انجام شده در مورد رابطه حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان ایران

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام پژوهش حاضر، فرا تحلیل تحقیقات انجام شده درباره رابطه حمایت اجتماعی وکیفیت زندگی در سالمندان ایران بود. برای دستیابی به این هدف، دو سوال در مورد اندازه اثر رابطه حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی در سالمندان ایران و مقایسه میزان رابطه انواع حمایت اجتماعی باکیفیت زندگی سالمندان طرح شد.
روش ها
به منظور پاسخگویی به سوال های فراتحلیل، از مجموعه پژوهش های انجام شده درباره رابطه حمایت اجتماعی وکیفیت زندگی در سطح کشور در فاصله سال های 93-1388، 7 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود و شرایط ورود به فراتحلیل را داشت، برای انجام فراتحلیل انتخاب شد. این 7 پژوهش، حاوی 15 اندازه اثر در مورد رابطه حمایت اجتماعی و انواع آن باکیفیت زندگی در سالمندان بود. حجم نمونه مجموع این تحقیقات از 1852 نفر تشکیل شد. برای گردآوری اطلاعات از چک لیست فراتحلیل استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این فراتحلیل، اندازه اثر رابطه حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان 33/0 بود (00001/0 > P). همچنین، نشان داد که در سالمندان اندازه اثر رابطه حمایت عاطفی و کیفیت زندگی 29/0 (00001/0 > P)، اندازه اثر رابطه حمایت ابزاری و کیفیت زندگی 18/0 (00001/0 > P) و اندازه اثر رابطه حمایت اطلاعاتی و کیفیت زندگی 20/0 (0001/0 > P) به دست آمد.
نتیجه گیری
اندازه اثر رابطه حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی در سالمندان ایران در کل و در مورد حمایت عاطفی، بر اساس معیار تفسیر Cohen در حد متوسط است. این امر اهمیت فراهم کردن زمینه تقویت حمایت اجتماعی برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان ایرانی را خاطر نشان می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!