مقایسه فراوانی ویروس اپشتین بار در بافتهای سرطان مری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان مری یکی از شایعترین سرطان های سیستم گوارش است که عفونت با ویروس های سرطان زا بعنوان یکی از عوامل خطر این سرطان مطرح می باشند. ویروس اپشتین -بار (Epstein-Barr Virus; EBV)یک ویروس سرطان زای انسانی است که میتواند سلولهای اپیتلیال را آلوده کرده و منجر به بدخیمی آنها شود. برخی مطالعات به نقش EBV در بروز کارسینوم سنگفرشی مری Esophageal squamous cell carcinoma= ESCC)) اشاره دارند. ولی نتایج مطالعات مختلف متفاوت است. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی EBV در نمونه های بیماران مبتلا به ESCC و نمونه های نرمال یا بدون ضایعه سرطانی بافت مری انجام گردید.
مواد و روش ها
دراین مطالعه مقطعی، 100 نمونه بافت پارافینه بیماران سرطان مری و 68 نمونه بافت پارافینه نرمال یا ضایعه غیرسرطانی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از پارفین زدایی از نمونه های بافتی، DNA استخراج گردید. کلیه نمونه های DNA استخراج شده با روش Real Time PCR برای سنجش حضور ژنوم EBV با استفاده از پرایمرها و پروب اختصاصی EBV مورد آزمایش قرار گرفتند.
یافته ها
ژن EBV EBER در 10 مورد (10%) از نمونه های سرطان مری و در 3 مورد (4/4%) از نمونه های کنترل غیرسرطانی مری مثبت تشخیص داده شدند، که می تواند نشاندهنده حضور EBV در سلولهای سرطانی و غیرسرطانی مری باشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که فراوانی ویروس اپشتین بار در بافت های سرطان مری نشان داد. ولی این یافته نمی تواند نقش EBV را در ابتلا به سرطان مری تایید یا رد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!