بررسی کمی و کیفی مقالات نمایه شده طب سنتی ایران در پایگاه PubMed تا پایان سال 2015 میلادی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
طب سنتی ایران یکی از انواع دانش‏های طبی سنتی با قدمتی بیش از هزار سال می‏باشد. تاکنون مستندات محدودی در حوزه علم‏سنجی و بررسی میزان پذیرش این دانش در عرصه مطالعات و تحقیقات نوین صورت گرفته است. هدف از این مطالعه تحلیل بخشی از دستاوردهای علمی طب ایرانی در عرصه تحقیقات در مجلات بین المللی می‏باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مروری عبارات “Persian Medicine”، ”Iranian Medicine” “Persian Traditional Medicine” و “Iranian Traditional Medicine” در پایگاه اطلاعاتی PubMed جستجو، مقالات استخراج و از لحاظ نوع مقاله، روش مطالعه، حوزه تحقیقاتی، سال چاپ، نوع مجله و میزان ارجاع دسته‏بندی شدند.
یافته ها
تا پایان سال 2015 میلادی، 502 مقاله به دست آمد که 54/3 درصد Original Article، 26درصد مروری، 13/7درصد نامه به سردبیر و 29 درصد مدرک بیوگرافی و تاریخی بودند. مطالعات فارماکولوژیک و فیتوشیمیایی بیشترین تعداد مقالات (14/7درصد) را به خود اختصاص داده‏اند و از میان 139 مجله منتشرکننده مقالات، 59 درصد دارای Impact Factor (IF) بوده که بالاترین IF (23/46) به مجله Lancet Neurol اختصاص داشته است.43/7 درصد مقالات بیش از 1 نوبت مورد استناد قرار گرفته‏ اند و بیشترین ارجاع به مقاله چاپ شده در سال 2012 با 23 ارجاع تعلق دارد و H-Index مجموع مقالات 12 می‏باشد.
نتیجه گیری
در چند سال اخیر تعداد مقالات منتشر شده در حوزه طب ایرانی رشد قابل توجه داشته است. اما بکارگیری کلیدواژه های متعدد برای طب سنتی ایران، توسط نویسندگان مانع تجمیع و دست‏یابی آسان به این مدارک گشته. پیشنهاد می‏گردد مسئولین امر، کلیدواژه‏ای مشترک جهت تسهیل شناسایی این مقالات در پایگاه های اطلاعاتی ارائه دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!