مقایسه پارامترهای مورفولوژیک و مورفومتریک در نماتودهای جنس همونکوس جدا شده از نشخوارکنندگان اهلی جنوب شرق ایران

نویسنده:
چکیده:
زمینه مطالعه
نماتودهای جنس همونکوس توانایی بالایی درایجاد تغییرات ژنتیکی و مورفولوژیک از خود نشان می دهند، به راحتی می توانند شرایط زندگی خود را در بدن میزبان های متنوع سازگار کرده و به حیات خود در شرایط مختلف ادامه دهد.
هدف
مطالعه و مقایسه مورفولوژیک و مورفومتریک نماتودهای جنس همونکوس در نشخوارکنندگان اهلی جنوب شرق ایران و مقایسه این پارامترها با نتایج مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان.
روش کار
در طول یک دوره یک ساله تعداد 100 عدد کرم بالغ همونکوس (50 عدد نر و 50 عدد ماده) از هر کدام از نشخوارکنندگان اهلی (گوسفند، بز، گاو، شتر) مناطق نهبندان (خراسان جنوبی) ، زابل و زاهدان (سیستان و بلوچستان) در جنوب شرقی ایران اخذ شد. پارامترهایی شامل طول کرم ها ( هر دوجنس نر و ماده)، طول گوبرناکولوم، طول اسپیکول ها، فاصله خار تا انتهای خلفی اسپیکول چپ و راست، فاصله خار راسی تا انتهای قدامی انگل و همچنین ابعاد تخم ها از نظر طول و عرض مورد اندازه گیری دقیق قرار گرفتند. مقطع عرضی از یک سوم قدامی تمامی انگل ها اخذ شده و تعداد تیغه های طولی کوتیکول (سینلوف) در آن ها شمارش گردید. در تجزیه و تحلیل نتایج این مطالعه مقایسه میانگین اندازه پارامترها در همونکوس های دام های مختلف انجام شد و در این خصوص از آنالیز واریانس یکطرفه (One Way Anova) و آزمون تکمیلی Tukey استفاده گردید ،همچنین پارامترهای مورد مطالعه با نتایج انتشار یافته توسط Soulsby در سال 1982 به عنوان یک منبع استاندارد جهانی مقایسه شدند و در این خصوص از آزمون One Sample T Test استفاده شد.
نتایج
برخی از پارامترها مثل طول اسپیکول ها، فاصله خار تا انتهای خلفی اسپیکول راست و الگوی سینلوف در همونکوس های اخذ شده از گوسفند و بز دال بر شباهت این انگل به گونه پلاسه ای با منشا گاوی دارد. همچنین اختلاف معنی دار آماری در سایر پارامترها نشاندهنده پلی مورفیسم بالا در همونکوس های این منطقه از کشور است.
نتیجه گیری نهایی: به نظر می رسد دلیل وجود این پلی مورفیسم ها خصوصا در نمونه های اخذ شده از گوسفند و بز به دلیل تلاقی و جفتگیری های متعدد این انگل ها با همونکوس های غیر بومی با منشا گاوهای وارداتی از کشورهای مجاور باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!