تاثیر تغذیه منابع مختلف چربی در دوره انتقال بر تولید و ترکیب شیر و فراسنجه های خونی گاوهای شیری هلشتاین

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تغذیه منابع مختلف چربی بر تولید و ترکیب شیر و فراسنجه های خونی طی دوره انتقال در گاوهای شیری هلشتاین بود. بدین منظور 60 راس گاو شیری هلشتاین آبستن چند شکم زایش بر اساس پیش بینی زایش به طور تصادفی انتخاب شدند. گاوها از روز 21 قبل از زایش تا روز 21 پس از زایش در یکی از سه گروه تیماری قرار گرفتند: 1- جیره کنترل که دارای پودر چربی اشباع (پالم) بود (20= n)، 2- جیره دارای دانه کتان اکسترود شده (20= n) و 3- جیره دارای دانه سویا برشته (20= n). جیره های آزمایشی از نظر ماده خشک و پروتئین خام یکسان ولی از نظر منبع چربی استفاده شده متفاوت بودند . تولید و ترکیبات شیر به صورت هفتگی اندازه گیری شد. خون گیری برای سنجش گلوکز، بتاهیدروکسی بوتیرات (BHBA)، اسیدهای چرب غیراستریفه (NEFA)، لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL)، تری گلیسرید و کلسترول از شروع آزمایش به صورت هفتگی انجام شد. نتایج نشان داد تولید شیر و مصرف خوراک تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفت (05/0> P). ترکیبات شیر در بین جیره های آزمایشی مشابه بود (05/0> P) ولی درصد چربی شیر و مقدار چربی تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار گرفت (05/0> P) و در گاوهایی که دانه کتان مصرف کردند کمتر از گروه دانه سویا و گروه کنترل بود. مقدار تری گلیسرید، غلظت اسیدهای چرب غیراستریفه و بتا هیدروکسی بوتیرات در گاوهایی که دانه کتان اکسترود شده مصرف کردند به صورت معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (05/0> P). به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد تغذیه جیره های دارای دانه سویا و دانه کتان اکسترود شده در دوره انتقال با کاهش درصد چربی شیر و غلظت اسیدهای چرب غیراستریفه و بتاهیدروکسی بوتیرات و همچنین افزایش غلظت گلوکز می تواند در بهبود سلامت پس از زایش نقش مهمی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!