بررسی چاقی شکمی، عمومی و عوامل همراه آن در دانشجویان قم، سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
چاقی شکمی و عمومی به مقدار زیادی تحت تاثیر نوع رژیم غذایی و فعالیت های بدنی است، شیوع این عارضه در جوامع دارای روند رو به افزایشی است، به طوری که حتی جوانان نیز از این بابت مستثنی نیستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی چاقی شکمی، عمومی و عوامل همراه آن در دانشجویان قم صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش مقطعی بر روی 301 دانشجوی (187 دختر و 114 پسر) دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد شهر قم انجام شد. این افراد با نمونه گیری متناسب با حجم، انتخاب و با استفاده از سنجش های آنتروپومتریک، پرسشنامه کوتاه استاندارد بین المللی فعالیت فیزیکی و پرسشنامه عادات غذایی 11 سوالی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، کای اسکوئر و ضریب همبستگی آنالیز شدند. سطح معنی داری، 05/0=α در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین BMI و WHR دانشجویان به ترتیب 2/3±6/22 کیلوگرم برمترمربع و 0/0±8/0 به دست آمد. میان شاخص های تن سنجی با چاقی شکمی، همبستگی مستقیم معنی داری مشاهده شد. تنها 3/23% دانشجویان دارای فعالیت ورزشی منظم بودند، به طوری که میانگین فعالیت بدنی سبک در دانشجویان چاق، کمتر از افراد طبیعی بود (1/43±9/38 در برابر 5/67±8/60). فعالیت فیزیکی سنگین در این گروه اصلا مشاهده نشد و در این گروه از دانشجویان در مقایسه با دانشجویان طبیعی، مصرف فست فود بیشتر بود (2/93% در برابر 8/67%).
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، ارتباط معنی داری بین وضعیت تغذیه و سطح فعالیت بدنی هفتگی با چاقی شکمی و عمومی وجود دارد. بنابراین، اضافه وزن، چاقی شکمی و عمومی در دانشجویان پسر و کسانی که در گیر فعالیت بدنی منظم هستند و مصرف فست فود کمتری دارند، پایین تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!