تاثیر پاداش سازمانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزش در بیمارستان های آموزشی شهر قزوین

چکیده:
مقدمه
نیروی انسانی از مهم ترین منابع تولید و سرمایه اساسی سازمان محسوب می شود. راهبرد مدیریت پاداش به تعالی عملکرد این نیروها کمک نموده و نقش موثری در جذب و ماندگاری آن ها در سازمان ها ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سیستم پاداش بر عملکرد کارکنان اداری و پشتیبانی با نقش میانجی انگیزش در مراکز آموزشی- درمانی شهر قزوین در سال 1394 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1394 در 5 بیمارستان عمومی و آموزشی شهر قزوین و در 326 نفر از کارکنان بخش های اداری، مدیریتی و پشتیبانی این بیمارستان ها انجام گردید. پرسشنامه های مورد استفاده عبارت بودند از پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناسی کارکنان با 11 سوال، پاداش سازمانی بر اساس پرسشنامه تحقیق وارونی با 8 سوال، انگیزش کارکنان مبتنی بر پرسشنامه دو عاملی هرزبرگ با 37 سوال و ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس پرسشنامه تحقیق Stephen با 19 سوال سازماندهی شد. از نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و LISREL نسخه 8.8 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. به منظور آزمون فرضیه ها از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته ها
نتایج مطالعه حاکی از آن بود که پاداش سازمانی (پاداش درونی و بیرونی) بر عامل انگیزش کارکنان بخش های اداری، مدیریتی و پشتیبانی اثرگذار می باشد. از سویی پاداش سازمانی هم به صورت مستقل و هم با نقش میانجی عامل انگیزش بر عملکرد کارکنان اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05≤P).
بحث و نتیجه گیری
تلاش در جهت تامین عوامل موثر بر انگیزش کارکنان در سازمان ها مخصوصا مراکز ارائه دهنده مراقبت سلامت که کارکنان با فشار کاری بالاتری رو به رو هستند، نقش موثری در بهبود عملکرد آن ها دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!