بررسی مقایسه ای تغییرات همودینامیک، آنالیز گازهای خون شریانی و گلوکز خون وریدی حین اعمال جراحی مغزی تحت بیهوشی عمومی با دو روش تزریق رمی فنتانیل- پروپوفول و رمی فنتانیل- ایزوفلوران

چکیده:
مقدمه
این مطالعه با هدف مقایسه ی تغییرات همودینامیک، آنالیز گازهای خون شریانی و گلوکز خون وریدی حین اعمال جراحی مغزی تحت بیهوشی عمومی با دو روش تزریق رمی فنتانیل- پروپوفول و رمی فنتانیل- ایزوفلوران به انجام رسید.
روش ها
در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی، 110 بیمار تحت اعمال جراحی مغزی به روش تصادفی در دو گروه 55 نفره توزیع شدند. در گروه اول، ادامه ی بیهوشی با تزریق رمی فنتانیل- پروپوفول و در گروه دوم با تزریق رمی فنتانیل- ایزوفلوران انجام شد. گلوکز خون وریدی و آنالیز خون شریانی درآغاز بیهوشی، حین عمل و در پایان جراحی قبل از خروج لوله ی تراشه و پس از جداسازی بیمار از دستگاه در دو گروه تعیین و مقایسه شد.
یافته ها
میانگین سطح قند خون در ساعت اول در دو گروه تزریق رمی فنتانیل- پروپوفول و رمی فنتانیل- ایزوفلوران به ترتیب 5/44 ± 3/114 و 9/26 ± 7/94 میلی گرم در دسی لیتر و تفاوت دو گروه معنی دار بود (006/0 = P) در ساعت دوم و سوم نیز تغییرات سطح قند خون در دو گروه معنی دار بود (001/0 > P). همچنین، میانگین مقادیر فشار خون نیز در گروه رمی فنتانیل- ایزوفلوران به نحو معنی داری کمتر بود (050/0 > P برای همه)، اما آنالیز گازهای خونی اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد.
نتیجه گیری
در بیمارانی که تحت اعمال جراحی مغز و اعصاب قرار می گیرند، استفاده از ترکیب رمی فنتانیل- ایزوفلوران جهت بیهوشی، سطوح مطلوب تر قند خون و فشار خون را به همراه دارد و استفاده از این ترکیب دارویی در بیهوشی های عمومی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!