بررسی مکانیسم اثر ترمیمی عصاره هیدروالکلی گیاه اسطوخودوس (Lavandula officianalis) از طریق ارزیابی بیان ژن NT-3 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ضایعات اعصاب به نورون های آلفا رسیده و سبب دژنراسیون مرکزی در نخاع می شوند. فاکتور نوروتروفیک (NT-3) موجب افزایش آکسون های میلین دار در ریشه خلفی، تمایز و بقای نورون های حسی، پاراسمپاتیک و موتونورون ها شده و از مرگ سلولی جلوگیری می کند. گیاه اسطوخودوس از خانواده نعنائیان بوده و اثرات آنتی اکسیدانی، ضد اسپاسم، مدر، ضد آسم، تب بر و آنتی اسپاسمودیک آن گزارش شده است. در این پژوهش تغییرات بیان ژن NT-3 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک رت در حضور عصاره هیدروالکلی گیاه Lavandula officinalis بررسی گردید.
مواد و روش ها
عصاره هیدروالکلی اسطوخودوس به روش سوکسله تهیه شد. 36 راس رت نژاد ویستار به طور تصادفی به 3 گروه کنترل، کمپرسیون و تیمار )کمپرسیون + تزریق عصاره 75 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. در گروه کنترل، عضله در محل عصب سیاتیک بدون آسیب شکافته شد. در گروه های کمپرسیون و تیمار، عصب سیاتیک پای راست تحت کمپرسیون قرار گرفت. عصاره به صورت داخل صفاقی در دو نوبت تزریق شد. در روز 28 از قطعات L4-L6 نخاع نمونه برداری شد، Total RNA استخراج و cDNA سنتز گردید و تغییرات بیان ژن NT-3 با نرم افزار SPSS و آزمون آنووا بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیان ژن NT-3 در گروه کمپرسیون نسبت به شاهد کاهش معنی دار(001/0>p) و درگروه تیمار در مقایسه با کمپرسیون افزایش معنی داری داشته است(001/0>p).
نتیجه گیری
افزایش معنادار بیان ژن نشان می دهد که عصاره هیدرو الکلی گیاه Lavandula officinalis با افزایش بیان ژن NT-3 موجب پیشبرد رژنراسیون نورون های آسیب دیده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!