بررسی و مقایسه برخی شاخص های عملکردی بیمارستان قبل و بعد از اجرای بسته درمانی طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

چکیده:
مقدمه
در اغلب کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه، بیمارستان به عنوان یک سازمان بسیار هزینه بر محسوب می شود . طرح تحول نظام سلامت را با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات در بیمارستان ها از اردیبهشت ماه سال 93 اجرا شد. در این پژوهش تلاش شد برخی شاخص های عملکردی بیمارستان های منتخب استان بوشهر قبل و بعد از اجرای طرح مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرد.
روش بررسی
این پژوهش از مطالعات توصیفی- مقطعی است. ابزار جمع آوری داده ها، شاخص های عملکردی بیمارستان است. جمعیت مورد مطالعه 4 بیمارستان بالای 100 تخت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است. جمع آوری و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار EXCEL 2013 است. شاخص ها مورد تایید و روایی و پایایی آن قبلا تایید شده است.
یافته ها
یافته ها حاکی از آن است که طرح تحول سلامت بر شاخص درصد اشغال تخت و متوسط اقامت روند افزایشی داشته است، شاخص نسبت گردش تخت و وقفه در گردش تخت نیز با تغییرات ناچیزی روبه بهبود بوده اند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه شاخص های مورد بررسی در اغلب بیمارستان ها، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت بهتری نسبت به قبل از آن داشته اند و نیز با توجه به اینکه طرح تحول نظام سلامت به تازگی اجرا شده و درمرحله ارزیابی و اصلاح می باشد لذا به نظر می رسد تداوم، ارزشیابی و اصلاح مستمر این طرح می تواند به بهبود شاخص های عملکردی بیمارستان ها بیا نجامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!