دیدگاه خبرگان مالیاتی و محیط زیستی شهر یزد در خصوص تاثیر برقراری نظام مالیات سبز بر کاهش آلودگی های زیست محیطی

چکیده:
مقدمه
استفاده صحیح و کارا از منابع مختلف انرژی و منابع طبیعی لازمه دستیابی به رشد اقتصادی در راستای توسعه پایدار است. بر این اساس اهمیت حفظ و حراست از منابع تجدید ناپذیر و کاهش اثرات منفی فعالیت های صنعتی و اقتصادی بیش از پیش برای دولت ها مشهود می باشد. بدین منظور مطالعه ای تحت عنوان « بررسی دیدگاه خبرگان مالیاتی و محیط زیستی شهر یزد در خصوص برقراری نظام مالیات سبز وکاهش آلودگی های زیست محیطی» صورت پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت طراحی و توسط 126 نفر از خبرگان مالیاتی و محیط زیستی که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. اطلاعات استخراج شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون t - student مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
با توجه به اینکه هر سه آماره بدست آمده از آزمونt برای آلودگی هوا، آب و خاک از مقدار بحرانی جدول در سطح آلفای 5 درصد (645/1= 05/0z ) بزرگتر می باشد، طبق نظر کارشناسان با اطمینان 95% می توان بیان کرد که برقراری نظام مالیات سبز می تواند موجب کاهش هر سه نوع آلودگی زیست محیطی هوا، آب و خاک گردد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، استقرار نظام مالیات سبز می تواند از طریق کاهش انواع آلودگی های زیست محیطی در ارتقاء سطح سلامت، رفاه اجتماعی و وضعیت اقتصادی جامعه نقش بسزایی داشته باشد. لازم بذکر است عوامل افزایش مالیات بر ارزش افزوده بنزین، مواد شوینده، سموم و آفت کش ها بر خلاف سایر عوامل نمی تواند کاهش آلودگی زیست محیطی را به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!