طراحی و ساخت آزمایشی وسیله ای نوین با ساختار فنر مانند جهت خارج سازی فایل های شکسته در درمان های ریشه

چکیده:
مقدمه
شکستن وسایل حین درمان ریشه، باعث کاهش موفقیت درمان به میزان 19 درصد می گردد. فقط تعداد محدودی وسیله جهت خارج سازی فایل شکسته وجود دارد. هدف از این ثبت اختراع و ارایه ی آن به صورت مقاله، معرفی طرح مکانیکی- الکتریکی نوین با ساختار فنر مانند جهت ایجاد تحولی جدید در سیستم وسایل خارج سازی فایل شکسته از کانال بود.
مواد و روش ها
این دستگاه در حیطه ی مهندسی پزشکی طراحی شده که دو قسمت مکانیکی و الکتریکی دارد. مقاله ی حاضر، برگرفته از ثبت اختراع با شماره ی 87785 و طبقه بندی بین المللی A61C; A61K می باشد. وسیله ی اختراع شده هم سایز فایل های دستی می باشد، از یک سر فنر مانند تشکیل شده که قابلیت تغییر از حالت هم محوری به غیر هم محور را دارد. بخش الکتریکی این دستگاه در موقع درگیری فایل شکسته هشدار می دهد. در واقع دستگاه ابداعی روش مکانیکی کاملا متفاوتی داشته و تلفیقی از مکانیک جدید با دستگاه اپکس فایندر است.
یافته ها
نتایج این طرح شامل طراحی وسیله و ساختن نمونه ی آزمایشی بود. مطالعات مقدماتی و ارایه ی ایده از سال 1393 در دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان آغاز گردید. روند ثبت ایده بصورت اختراع، از سال 1393 آغاز و در سال 1394 ثبت شد. در طراحی نقشه ی طرح، نرم افزار 3D MAX مورد استفاده قرار گرفت.
نتیجه گیری
نمونه ی ملی و بین المللی مشابه با این دستگاه وجود ندارد. ایده و اختراع ثبت شده در صورت ساخت و استفاده در نمونه ی آزمایشگاهی و کلینیکی می تواند با کاهش میزان شکست در درمان های ریشه همراه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1682653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!