برآورد تابع قیمت چوب سرپای کلن های اصلاح شده صنوبر سیاه (شالک) در شهرستان ارومیه به روش قیمت گذاری هدانیک

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
زراعت چوب یکی از راهبردهای برنامه های توسعه کشور برای اصلاح نظام بهره برداری از منابع طبیعی است. امکان پیش بینی دقیق قیمت چوب سرپا یکی از راهکارهای مناسب برای مدیریت و برنامه ریزی صنوبرکاری است و اطمینان از پیش بینی سود یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش محسوب می شود. تابع قیمت چوب سرپا یا منحنی قیمت-قطر به تعیین درست سن یا تناوب بهینه بهره برداری کمک می کند. به علاوه قیمت چوب سرپا به طور معنی داری تحت تاثیر متوسط حجم درخت است. بنابراین برای محاسبه سودآوری صنوبرکاریری، حجم توده و قیمت چوب سرپا باید محاسبه شود.
مواد و روش ها
برای محاسبه حجم توده از مدل های تعیین حجم تجاری (حجم تا قطر تجاری مشخص) در این پژوهش استفاده شد. به این منظور سه مدل ریمر، هارت بکینگ و کوزاک انتخاب شدند. سپس عوامل تاثیرگذار بر قیمت چوب سرپای صنوبر در منطقه شناسایی شدند. قیمت چوب سرپا به روش پیمایش میدانی از زارعین صنوبر جمع آوری و در مرحله آخر مدل قیمت چوب سرپا به روش هدانیک برازش شد.
یافته ها
حجم توده های مورد مطالعه به کمک مدل ریمر با جذر میانگین مربع خطای 034/0 مترمکعب برآورد شد. قطر متوسط توده و نسبت حجم چوب صنعتی به حجم کل چوب به عنوان عوامل تاثیرگذار بر قیمت چوب سرپای صنوبر شناسایی شدند. در مرحله آخر، قیمت چوب سرپا با استفاده از یک تابع هیپربولیک – خطی به روش هدانیک برازش شد. این مدل 87 درصد واریانس داده ها را توضیح داد.
نتیجه گیری
چوب صنوبر در قطرهای مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد. به همین ترتیب، قیمت آن در قطرهای تجاری و صنعتی نیز متفاوت است. در این پژوهش با استفاده از مدل حجم برازش یافته، حجم هیزمی و تجاری توده قابل برآورد است. از سوی دیگر، با استفاده از مدل قیمت برازش یافته می توان با کمک متوسط قطر توده، قیمت متوسط هر تن چوب توده را برآورد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!