تاثیر مکمل پروبیوتیک بر یبوست بیماران سکته مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه

چکیده:
اهداف یبوست مشکل غالب معده ای روده ای بعد از سکته مغزی است که سبب افزایش فشار داخل جمجمه می شود. درمان یبوست از طریق درمان علامتی شامل مصرف ملین ها و فیبرهاست. این درمان ها عوارض و محدودیت هایی دارند. با توجه به تاثیر پروبیوتیک ها در درمان برخی مشکلات گوارشی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مصرف پروبیوتیک بر یبوست بیماران سکته مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام شده است.
مواد و روش ها این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی روی 65 نفر از بیماران سکته مغزی انجام گرفت. جامعه آماری شامل بیماران دارای لوله بینی معدی و نداشتن دفع در سه روز متوالی بود. افراد به طور تصادفی به دو گروه مداخله (n=33) و کنترل (n=32) تقسیم شدند و تعداد دفعات اجابت مزاج آنان قبل از مطالعه اندازه گیری شد. بیماران گروه مداخله، علاوه بر درمان معمولی، به مدت یک هفته هر 12 ساعت مکمل پروبیوتیک وگروه کنترل تنها درمان معمولی را دریافت کردند. درپایان تمامی بیماران از نظر بهبود یبوست بررسی شدند. اطلاعات با استفاده از مدل رگرسیون پواسون داده های همبسته به کمک نسخه 1/9 نرم افزار SAS تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها در گروه مداخله میانگین تعداد دفعات اجابت مزاج بیش از یک بار در روز 22/1 و در گروه کنترل 62/0 به دست آمد (0001/0P<).
نتیجه گیری این مطالعه نشان داد مصرف پروبیوتیک سبب افزایش دفعات اجابت مزاج در بیماران سکته مغزی می شود. بنابراین، می توان از پروبیوتیک ها برای درمان یبوست این بیماران استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
776 تا 781
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!