شیوع افسردگی در سالمندان ترک آذری مقیم منزل در شهرستان سلماس

چکیده:
اهداف باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان، بیماری های مرتبط با این سن ازجمله بیماری های روانی نیز درحال افزایش است. در جوامع مختلف، به ویژه جوامع قومی و اقلیت ها، ممکن است شیوع بیماری های مختلف ازجمله افسردگی و حتی بعضی عوامل مرتبط با آن متفاوت باشد. در این مطالعه مقطعی، وضعیت جمعیت شناختی و میزان شیوع افسردگی و برخی از عوامل اجتماعی و سلامت فردی مرتبط با سالمندان ترک آذری مقیم منزل بررسی شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی مقطعی بود که روی سیصد سالمند ترک آذری مقیم منزل و بدون اختلال شناخت انجام شد. نمونه های این مطالعه به صورت خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه، از پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی و سوابق سلامتی و پرسشنامه بررسی افسردگی در سالمندان (15-GDS) استفاده و به صورت مصاحبه حضوری با سالمند تکمیل شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری آزمون تی و تحلیل واریانس و خی دو، در سطح معناداری 05/0P≤ تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها میانگین سن افراد مطالعه شده در مردان 2/70±7 و در زنان 5/69±6 بود. براساس یافته های تحقیق، میانگین نمره افسردگی در سالمندان ترک آذری 53/62±3/4، میزان شیوع افسردگی خفیف 28درصد، افسردگی متوسط 3/10درصد، افسردگی شدید 3/6درصد و 4/55درصد بدون علامت بود. در این تحقیق، بین میانگین افسردگی و جنس، وضعیت اشتغال، سطح تحصیلات، سن، وضعیت تاهل، فعالیت ورزش، بیماری های مزمن، سابقه سقوط و مشکلات شنوایی، کلیوی، ادراری، گوارشی و عضلانی اسکلتی ارتباط آماری معنادار مشاهده شد (05/0P≤). این در حالی بود که بین میانگین افسردگی و محل سکونت در شهر یا روستا و سطح درآمد ارتباط آماری معنادار وجود نداشت (05/0P≥).
نتیجه گیری شیوع افسردگی شدید و متوسط در سالمندان ترک آذری برابر یا کمتر از دیگر پژوهش ها در ایران بود. باتوجه به ارتباط بین افسردگی با شاخص های مربوط به سلامت و بیماری ها، می توان ازطریق اجرای برنامه های غربالگری که به شناسایی زودرس سالمندان درمعرض خطر بیماری های روانی و ارتقای سطح رضایت از زندگی و سلامت و کیفیت زندگی منجر می شود، زمینه های ارتقای سطح بهداشت روان را در این افراد فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
856 تا 865
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!