بررسی اثر تجویز داخل سیاه رگی دی کلوپروستنول در زمان تلقیح مصنوعی بر میزان آبستنی گاو شیری در برنامه ی Heatsynch

چکیده:
با توجه به نقش اثبات شده ی PGF2α داخلی در تخمک گذاری،‏ هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تاثیر PGF2α بیرونی(دی-کلوپروستنول) بر بهبود میزان آبستنی در یک گله بزرگ گاو شیری بود. تعداد 362 راس گاو شیری واقع در شرکت زاگرس شهرستان شهرکرد در فصل تابستان(از 20 مرداد تا 6 شهریورسال 1393) برای مطالعه انتخاب شدند. تمام گاوهای مورد مطالعه با برنامه ی هیت سینک هم زمان سازی فحلی شده و طبق قاعده ی am-pm پس از مشاهده ی فحلی ایستا تلقیح مصنوعی شدند. حیوانات به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه درمان که 150 میکروگرم دی-کلوپروستنول هم زمان با تلقیح مصنوعی به صورت داخل سیاه رگی دریافت کردند و گروه شاهد که در زمان تلقیح مصنوعی هیچ درمانی دریافت نکردند. به منظور اندازه گیری سطح سرمی پروژسترون،‏ نمونه های خون 13 گاو از هر گروه در زمان تلقیح ،‏ 4 و 15 روز بعد از آن گرفته شد. آبستنی حیوانات هر دو گروه40-35 روز پس از تلقیح مصنوعی با استفاده از اولتراسونوگرافی تشخیص داده شد. تفاوت معنی داری بین دو گروه از لحاظ میزان آبستنی و سطح سرمی پروژسترون وجود نداشت(P>0.05). در نتیجه این مطالعه نشان داد که تجویز داخل سیاه رگیPGF2α در زمان تلقیح هیچ اثر مفیدی در بهبود میزان آبستنی گاوهای شیری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!