بررسی چند شکلی تک نوکلئوتیدی و توالی های ریزماهواره ای در واریته های مختلف برنج با استفاده از نشانگرهای مبتنی بر AND

چکیده:
در پژوهش حاضر، نشانگرهای مولکولی مختلف مبتنی بر DNA برای شناسایی چند شکلی تک نوکلئوتیدی و توالی های میکروساتالایت برای ژن واکسی در واریته های برنج مورد بررسی قرار گرفت. استخراج DNA از نمونه های برگی 68 رقم برنج با استفاده از روش CTAB انجام گرفت و پرایمرهای اختصاصی برای تکثیر ژن واکسی طراحی گردید. بعد از تکثیر قطعات مورد نظر با استفاده از PCR، توسط تکنیک منحنی ذوب، تعیین ژنوتیپ صورت گرفت. برای تایید نتایج تعیین ژنوتیپ با آنالیز منحنی ذوب دو روش PBR و PCR-SSCP برای جایگاه ژن واکسی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج دو ژنوتیپ TT و GG را در ژن واکسی نشان داد که با نتایج بدست آمده از دو روش PBR و PCR-SSCP کاملا مطابقت داشت. فراوانی ژنوتیپ های TT و GG به ترتیب 25 و 75 درصد برآورد شد. هم چنین، نه ژنوتیپ مختلف شامل BH، HH، FF، DD، CC، EE، BB، AA و EG در نشانگر SSR شناسایی شد که نشان دهنده تنوع ژنتیکی بالا در واریته های مختلف برنج مورد مطالعه می باشد. اگرچه همبستگی چند شکلی G-T با صفات معنی دار نشد، ولی همبستگی معنی داری بین ژنوتیپ های مشاهده شده در نشانگر SSR با صفات GW، TGW و FGN به دست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد که تکنیک آنالیز منحنی ذوب به عنوان یک روش سریع و کارآمد و ارزان می تواند به منظور تعیین ژنوتیپ مورد استفاده قرار گیرد. هم چنین، نتایج حاصله از نشانگر SSR نشان داد این نشانگر یک نشانگر کارآمدی برای برخی از صفات اقتصادی در به نژادی واریته های برنج می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!