کنترل پسیل گلابی Cacopsylla pyricola با روش تزریق آزادیراکتین و کود کامل به تنه درخت

چکیده:
پسیل گلابی Cacopsylla pyricola (Foerster) (Hemiptera: psyllidae)یکی از مهم ترین آفت های درختان گلابی در ایران و جهان بوده و کنترل شیمیایی متداول ترین روش کنترل آن است. امروزه روش تزریق سموم یکی از روش های فنی و موثر در کنترل آفات مکنده به شمار می رود. هدف این تحقیق ارزیابی تاثیر کود کامل و مخلوط آن با آزادیراکتین به روش تزریق روی پسیل گلابی است. این آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تیمار که شامل تزریق کود کامل (ناترینو)، تزریق مخلوط آزادیراکتین و کود کامل (ناترینو)، سم پاشی شاخ و برگ با دیازینون EC 60 درصد با غلظت 5/1 در هزار و آب پاشی شاخ و برگ (شاهد) با پنج تکرار در باغ مهرشهر نزدیک شهر کرج روی درختان گلابی رقم شاه میوه در سال 93 انجام شد. نتایج نشان داد که تراکم پوره و تخم پسیل گلابی در تیمارهای تزریقی نسبت به محلول پاشی با دیازینون به طور معنی داری کمتر است، به طوری که در آخر فصل میانگین کارایی تیمارهای تزریق کود کامل، تزریق کود و آزادیراکتین و سم پاشی دیازینون به ترتیب 91، 85 و 28 درصد بود همچنین در این زمان میزان عسلک روی برگ ها در محلول پاشی و آب پاشی دو برابر بیشتر از تیمارهای تزریقی بود. افزون بر این وزن، قطر و طول میوه های گلابی اندازه گیری شده نیز نشان داد که کمیت های مورد اشاره در تیمارهای تزریقی20-10درصد بیشتر از محلول پاشی با دیازینون و شاهد است. بنابر نتایج به دست آمده استفاده از روش تزریق به تنه درخت در مقایسه با روش محلول پاشی می تواند کاهش معنی داری را در میزان مصرف آفت کش به ازای هر درخت ایجاد کند. همچنین نتایج به دست آمده تاثیر معنی دار و مثبت کاربرد کودهای کامل را در جهت افزایش مقاومت القایی درختان گلابی به پسیل گلابی تائید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1688370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!