معرفی کاربردی مدل سازی خدمات اکوسیستمی آبزی پروری دریایی: راهکاری برای برآورد تولید و ارزش فعلی خالص (NPV)

چکیده:
اکوسیستم های دریایی و ساحلی فراهم کننده ی مزایا و خدمات مختلفی برای انسان هستند که آبزی پروری دریایی به عنوان یکی از مهم ترین این خدمات به شمار می رود. سواحل جنوبی دریای خزر به ویژه سواحل مازندران از پتانسیل مناسبی جهت توسعه ی آبزی پروری دریایی برخوردار است. هم اکنون 9 مزرعه پرورش ماهی در سواحل مازندران با ظرفیت های تولید مختلف درحال بهره برداری است. در این مطالعه با استفاده از مدل آبزی پروری دریایی، رشد دو نوع ماهی قزل آلای رنگین کمان(Oncorhynchs mykiss) و فیل ماهی پرورشی (Huso huso) با توجه به دمای روزانه، نرخ متابولیسم و نرخ مرگ و میر طبیعی روزانه مدل سازی شد و در نهایت میزان تولید و ارزش فعلی خالص (Net Present Value:NPV) برای این دو گونه در هر مزرعه با در نظر گرفتن دو سناریوی 1) توسعه و 2) تولید بر اساس وضعیت کنونی محاسبه گردید که این مقادیر برای قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchs mykiss) به ترتیب در هر سناریو برابر با (10685 و 4302) تن با میزان NPV (68381 و 27537) میلیون تومان و برای فیل ماهی پرورشی (Huso huso) به ترتیب (879 و 354) تن با میزان NPV (24775 و 9992) میلیون تومان از کل قفس های موجود در مدت 2سال برآورد شد در نتیجه تولید قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchs mykiss) اقتصادی خواهد بود. نتایج حاصل از اجرای مدل نشان می دهد، دوره رشد کامل از زمان رهاسازی (100گرم) تا برداشت برای قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchs mykiss) 2 دوره در هر سال و برای فیل ماهی (Huso huso) 1 دوره رشد در مدت تقریبا 2 سال می باشد. طول دوره ی رشد نیز با افزایش دما کاهش می یابد به صورتی که در دمای 12، 14 و 16 درجه به ترتیب 152، 132 و 114 روز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1688442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!