تاثیر دارواش بر صفات روزنه، عدم تقارن و شاخص ویژه سطح برگ گونه انجیلی

چکیده:
تحقیق حاضر به منظور کسب شواهدی مبنی بر تاثیر مخرب دارواش بر شاخص عدم تقارن و خصوصیات برگ درخت انجیلی در جنگل جلگه ای تمیشان نور انجام پذیرفت. برای این هدف، 20 پایه انجیلی در دو موقعیت داخل و خارج توده، در جنگل تمیشان نور انتخاب شد. صفات مساحت ویژه برگ، روزنه و شاخص عدم تقارن اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مساحت برگ و سطح ویژه برگ در هر دو موقعیت در شاخه درختان سالم بیشترین و در شاخه های سالم و آلوده درختان آلوده کمترین مقدار را نشان داد. خصوصیات روزنه نیز بسته به موقعیت قرارگیری درختان و نوع شاخه (سالم و آلوده) با یکدیگر متفاوت بود. آنالیز واریانس نشان داد که اثر جهت که بیانگر عدم تقارن جهت دار و اثر پایه که بیانگر تغییرات پایه هاست، معنی دار است. بررسی اختلاف اندازه دو نیمه چپ و راست برگ نشان داد این صفت تحت تاثیر معنی دار موقعیت قرارگیری درخت و نیز نوع شاخه است. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان داد درختان انجیلی آلوده به دارواش واقع در حاشیه توده بیشترین تغییرات را در ریخت شناسی برگ خود ایجاد کردند. در پایان پیشنهاد می شود با توجه به ارزش تغذیه ای دارواش برای دام، به منظور جلوگیری از خشک شدن درخت میزبان، با مدیریت متمرکز بر درختان با آلودگی بسیار زیاد، اقدام به برداشت و حذف دارواش از روی درخت انجیلی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1690373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!