تدوین شاخص کیفی آب شرب

چکیده:
شاخص کیفی آب شرب (Domestic water Quality Index) با جمع آوری و خلاصه کردن مقدار زیادی اطلاعات راجع به میزان پارامترهای مختلف کیفی آب شرب و تبدیل آن یک مقدار عددی مشخص به کاربران کمک می کند تا به مفهومی قابل درک و ساده از کیفیت آب دست پیدا کنند.
برای تدوین شاخص در ابتدا پارامترهای مختلف کیفی آب از لحاظ اثرات بهداشتی و سلامتی، زیبایی شناختی، فراوانی، نشان گر بودن آلودگی آب توسط پساب، طعم و مزه، منابع تولید و راه های ورود به آب، روش اندازه گیری و حذف آن ها بررسی گردیدند.
با نظر خواهی از چند تن از متخصصان و خبرگان و اساتید دانشگاهی مربوطه (32 نفر) تعدادی از پارامترهای شاخص کیفیت آب شرب انتخاب گردید. پارامتر های انتخابی با استفاده از نظرات جمع آوری شده گروهی از متخصصان و روش AHP و مقایسه زوجی وزن دهی گردیدند. شاخص با در نظر گرفتن پارامترهای انتخابی، وزن آن ها، کمک مطالعات پیشین و روش های آماری و ریاضی تدوین گردید. شاخص کیفی آب شرب با کمک روش تحلیل خطا بر اساس سه فاکتور F1 و F2 و F3 محاسبه می شود.
طبقه بندی کیفی آب شرب براساس روش Delphi و سنجش نمونه های مختلف آب توسط کارشناسان مربوطه و طبقه بندی کیفی این نمونه آب ها از نظر آن ها (14نفر) و مقایسه آن با سنجش این نمونه آب ها با کمک شاخص های BC WQI، D WQI و CCME WQI و سنجش به وسیله Demestic WQI صورت گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!