بررسی رابطه خاک و پوشش گیاهی در سواحل رودخانه های مناطق خشک

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین پوشش گیاهی و خاک سواحل رودخانه ترشاب می باشد. برای اجرای این ‏تحقیق دو محدوده که دارای تیپ پوشش گیاهی متفاوتی بودند انتخاب و اقدام به اندازه گیری پوشش گیاهی گردید. دو ترانسکت ‏خطی هر یک به طول 500 متر مستقر و در فاصله هر50 متری پلات 3×3 متر با توجه به نوع پوشش مشخص و همچنین در داخل ‏آن نیز پلات 1×1 متری انتخاب و پارامترهای درصد پوشش تاجی، درصد خاک لخت و همچنین لاشبرگ مشخص گردید. 5 نمونه ‏خاک از عمق50-25 سانتی متر با توجه به عمق کاشت از هر تیپ گیاهی سواحل رودخانه ترشاب‏ به فاصله هر 100 متر از همدیگر ‏برداشت و خصوصیات فیزیکی- شیمیایی اسیدیته، هدایت الکتریکی، فسفر قابل جذب، پتاسیم قابل جذب و بافت خاک مورد ‏اندازه گیری قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل مقایسه داده ها از برنامه آماری ‏SPSS‏ استفاده شد. نتایج نشان داد که در انتهای ‏رودخانه که وارد رودخانه اصلی شیله می گردد، عمق خاک افزایش یاافته و تیپ بوته ای غالب بوده و گونه های گز، انواع سالسولا، ‏چغچغه، ترات در آن رویش دارد. میانگین درصد تاج پوشش، خاک لخت و لاشبرگ پوشش این محدوده به ترتیب 8/14، 79، 2/6 ‏درصد بوده است. همچنین در محدوده بالاتر درختچه تاغ به همراه گیاه بوته ای ترات پراکنش دارد که 12، 2/81 و 6/6 درصد آنرا ‏به ترتیب تاج پوشش، خاک لخت و لاشبرگ تشکیل داده است. تجزیه و تحلیل آماری پوشش گیاهی نشان داد که بین درصد تاج ‏پوشش، خاک لخت و لاشبرگ دو تیپ پوشش گیاهی مزبور اختلاف معنی داری وجود ندارد. همچنین بررسی نمونه های خاک ‏مناطق فوق در دو تیپ پوشش گیاهی نشان داد که بین ویژگی های مورد بررسی در سطح 1% اختلاف معنی داری وجود دارد. ‏بنابراین نتایج این پژوهش نشان داد که اختلاف بین ویژگی های خاک با توجه به وجود شرایط یکسان رطوبت باعث تغییر پوشش ‏گیاهی در سواحل رودخانه مزبور گردیده است. از این روی با توجه به داده های این پژوهش می توان پوشش گیاهی سواحل رودخانه ‏را براساس استعداد آنها بهبود بخشید.‏
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!